OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Norra Real är en attraktiv gymnasieskola i centrala Stockholm som präglas av motiverade elever i en trygg och inkluderande lärmiljö.
På skolan finns naturvetenskapligt, samhällsvetenskapligt och
humanistiskt program. Vi erbjuder inom det naturvetenskapliga programmet dels natur/natur, men även profiler mot forskning, matematik och miljö. Det humanistiska programmet är profilerat mot kultur. Inom det samhällsvetenskapliga programmet finns utöver sam/sam en profil mot miljö och hållbar utveckling. Utbildningarna ska ge varje elev bästa möjliga förutsättningar för framgångsrika högskolestudier och ett aktivt deltagande i samhällslivet. Vi är ca 1000 elever och ca 90 medarbetare. Elevhälsoteamet består av två skolsköterskor, en kurator, en specialpedagog och en studie- och yrkesvägledare. Elevhälsoteamet är en strategisk och central resurs för hela skolan och leds formellt av en biträdande rektor.
Arbetsbeskrivning
Skolkuratorn bidrar med psykosocial och social kompetens inom elevhälsans arbete på olika nivåer. Handledning och konsultation inom det psykosociala området innebär ett direkt stöd i verksamheten både till enskilda och till grupper. Arbetet på en övergripande nivå omfattar ett strukturellt arbete i syfte att stärka skolan som miljö för lärande, hälsa och utveckling.
- Samtal med elever enskilt och i grupp, klassarbete, till exempel föreläsningar
- Dokumentation av arbetet med enskilda elever.
- Föräldrasamtal och nätverksmöten.
- Handledning och konsultation av skolpersonal.
- Ingå som en resursperson vid upprättande och implementering av handlingsplaner i värdegrundsarbete och mot mobbning och andra kränkande handlingar.
- Arbeta med krishantering och konfliktlösning.
- I skolans elevhälsoteam och i samverkan med övriga arbeta med att utveckla skolans arbetsmiljö för eleverna.
- Socialt utrednings/kartläggnings- och behandlingsarbete.
- Samverka med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering och polis.
Som del av Norra Reals elevhälsoteam förväntas du aktivt deltaga i vårt gemensamma utvecklingsarbete. Inom de närmaste 3-5 åren planerar skolledning och elevhälsoteam att fokusera bland annat på följande utvecklingsområden:
- Förebyggande arbete mot stress och psykisk ohälsa
- Gruppsykologiska processer och teambuilding
- Elevhälsoteamets rutiner och processer för att stödja ett aktivt mentorskap
- Relationell kompetens
Kvalifikationer
Socionomexamen 210 HP.
Meriterande är även:
Grundläggande psykoterapiutbildning "steg 1"
Utbildning inom ACT och vana att föreläsa inför grupper av elever och personal
Du har bred erfarenhet från arbete med barn och ungdomar, främst i gymnasieåldern. Vi ser gärna att du som person utstrålar engagemang, glädje och mod. Du har lätt för och finner glädje i att ta initiativ och knyta kontakter. Du har därtill ett lösningsorienterat förhållningssätt både gentemot den enskilda eleven och i förhållande till arbetsuppgifter i de grupper där du ingår. Dokumenterad erfarenhet av samarbete i elevhälsoteam eller motsvarande är meriterande. Detsamma gäller kunskap om skolans styrdokument såsom skollag, sekretesslag med mera. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Vi erbjuder handledning, friskvårdspeng och kontinuerlig kompetensutveckling. I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression