OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.
I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Skarpatorpsskolan är en kommunal F-9 skola i Skarpnäck. F-3 och 4-9 går i olika byggnader och vår grundsärskola finns i egna lokaler. I skolan går ca 550 elever och vi är 117 medarbetare som alla är viktiga för att våra elever ska lyckas i skolan. På F-3 är varje årskurs ett eget arbetslag. På 4-9 är lärarna indelade i fyra arbetslag, åk4, åk5-6, åk7-9 och prestlärare. Grunden för skolans elevhälsoarbete finns i arbetslagen som tillsammans ansvarar för elevernas hela skoldag. Som stöd finns specialpedagog, speciallärare, SvA-lärare, fritidspersonal, kurator, socialpedagog, psykolog, skolsköterska och SYV som tillsammans ansvarar för elevernas hela dag. Vi vet att en god språklig utveckling stärker elevernas möjligheter att klara även de övriga teoretiska ämnena. Därför har vi språket i fokus där arbete och utveckling av kommunikation, läs- och skrivprocesser pågår ständigt. Skolan påbörjade under vt21 en satsning på fortbildning inom kooperativt lärande som kommer fortsätta under kommande läsår.
Arbetsbeskrivning
Skolkuratorn bidrar som skolans socialarbetare med psykosocial och social kompetens inom elevhälsans arbete på olika nivåer.
- Socialt utrednings/kartläggnings- och behandlingsarbete.
- Samtal med elever enskilt och i grupp, klassarbete.
- Dokumentation av arbetet med enskilda elever.
- Föräldrasamtal och nätverksmöten.
- Handledning och konsultation av skolpersonal.
- Ingå som en resursperson vid upprättande och implementering av handlingsplaner i värdegrundsarbete och mot mobbning och andra kränkande handlingar.
- Arbeta med krishantering och konfliktlösning.
- I skolans elevhälsoteam och i samverkan med övriga arbeta med att utveckla skolans arbetsmiljö för eleverna.
- Samverka med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering, fritid och polis.
Kvalifikationer
Socionomutbildning 140 p
Skolkuratorsarbetet kräver en förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet och det indirekta förebyggande arbetet. Detta förutsätter ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och ungdomar och deras utveckling och deras situation i samhället. Det betyder djupa kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt behandlingsarbete. Kunskap inom den lagstiftning som styr skolverksamhet och sekretesslag är också viktigt. Vidare förutsätts en bred och fortlöpande uppdaterad omvärldskunskap.
Skolkuratorn måste självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet. På skolan finns ingen arbetsledning inom yrkesområdet. Det innebär att kurator, på bas av en dialog med rektor där arbetsområden prioriteras, själv leder och organiserar sitt arbete. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också krav på gott omdöme. Det ställer också krav på att skolkurator tar ansvar för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande.
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression
Kontaktpersoner på detta företaget
Gunnar Jonsson
0850817180
Gunilla Dahl, rekryteringskonsult
08-508 11 738
Gunnar Jonsson, rektor
08-508 17 180
Fredrik Holmeros, bitr rektor
08-508 03 925
Kari Malmros, Intendent
08-508 17 251