OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
S:t Eriks gymnasiesärskola är placerad på Kungsholmen i Stockholms innerstad.
Här står Kunskap, Kultur och Hälsa i centrum. Skolans många aktiviteter, nationaliteter och språk bidrar till det som är skolans själ och skapar ett flöde vilket gör den till en stimulerande arbetsplats för både elever och personal. Centralt är att alla elever ska få vara huvudperson i sina egna liv, och ges möjligheten att utvecklas i en lugn, trygg och lågaffektiv miljö. Verksamheten kommer till hösten 2021 att bestå av ca 170 elever varav 55 på individuella programmet.
Vi som arbetar i Stockholms stad bidrar till att forma ett hållbart Stockholm där alla kan växa. Vi utgår från stockholmarnas behov och våra verksamheter bidrar till bättre förutsättningar för att leva, bo och verka i Stockholm. Oavsett vilken del av staden vi arbetar i känner vi stolthet och engagemang för vårt arbete. I takt med att Stockholm växer förändras även vårt uppdrag. Detta kräver att vi ständigt arbetar för att utveckla verksamheten och vår kompetens. Som medarbetare är du delaktig i att utveckla Stockholm till en stad där barn och ungdomar, utifrån sina förutsättningar, utvecklar goda kunskaper och förmågor för vidare studier och ett meningsfullt arbetsliv. Du kommer att få många kontaktytor såväl externt som internt och det finns stora utvecklingsmöjligheter för dig.
Arbetsbeskrivning
Vi utökar vårt elevhälsoteam med en kurator och vi söker efter dig vars huvudintresse ligger inom gymnasiesärskolan. Kuratorns uppdrag är att i samverkan med skolledning, elevhälsopersonal samt övrig skolpersonal. Tillsammans med elevhälsoteamet och i samråd med skolledningen ansvarar du för organisationen av elevhälsans förebyggande insatser i skolan enligt gällande råd och anvisningar.
Arbetet innebär samverkan med elever, föräldrar, skolans personal samt organisationer och myndigheter utanför skolan. Du är empatisk, flexibel och målfokuserad. Viktiga egenskaper är också gott omdöme, noggrannhet och god samarbetsförmåga. Därutöver krävs förmåga att vara strukturerad för att planera verksamheten på kort och lång sikt. Du är trygg med att arbeta enskilt, i både mindre och större grupper av elever och med personal. Du har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett utåtriktat arbetssätt mot elever, vårdnadshavare och personal.
Du har också ett respektfullt bemötande gentemot människors olikheter och du delar samhällets och skolans värdegrund. Du har kunskaper inom socialtjänstens- och skolans juridik. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kvalifikationer
Socionomutbildning 140 p
Skolkuratorsarbetet kräver en förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet och det indirekta förebyggande arbetet. Detta förutsätter ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och ungdomar och deras utveckling och deras situation i samhället. Det betyder djupa kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt behandlingsarbete. Kunskap inom den lagstiftning som styr skolverksamhet och sekretesslag är också viktigt. Vidare förutsätts en bred och fortlöpande uppdaterad omvärldskunskap.
Skolkuratorn måste självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet. På skolan finns ingen arbetsledning inom yrkesområdet. Det innebär att kurator, på bas av en dialog med rektor där arbetsområden prioriteras, själv leder och organiserar sitt arbete. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också krav på gott omdöme. Det ställer också krav på att skolkurator tar ansvar för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression