OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbetsplatsbeskrivning
Täbys grundskolor arbetar med strategin tillgängligt lärande, vilket innebär att vi arbetar utifrån en grundläggande människosyn om varje enskild elevs lika värde och oändliga utvecklingspotential. Vi utgår från en övertygelse om att lärande bäst sker i sammanhang där många olika individer med olika erfarenheter, kunskaper och behov lär tillsammans och av varandra. Som psykolog inom grund- och gymnasieskolan är man anställd av enheten för central elevhälsa, tillsammans med kuratorer, skolsköterskor och skolläkare, men har sin arbetsplats på en eller flera skolor i kommunen. Du kommer att ingå i skolans elevhälsoteam och samverka med skolans och övrig personal inom centrala elevhälsan, samt organisationer och myndigheter utanför skolan med syfte att skapa bästa möjliga förutsättningar för elevens hälsa, utveckling och lärande.
Arbetsbeskrivning
I rollen ingår att arbeta med förebyggande, hälsofrämjande och åtgärdande insatser på organisations-, grupp- och individnivå, att arbeta med konsultation och handledning för pedagogisk personal, att ta elev- och föräldrakontakter, t.ex. inför remisskrivning till andra vårdinstanser, att arbeta med psykologiska utredningar och bedömningar samt att ge krisstöd i akuta ärenden. En viktig del av uppdraget i elevhälsan är att samverka i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet för att stödja eleven till att nå målen. Arbetet leds av rektor på respektive enhet och skolpsykologen ingår i skolans elevhälsoteam samt deltar i konferenser inom skolan. Skolpsykologen deltar även i konferenser utanför skolan med personal inom central elevhälsa samt träffar kontinuerligt den centrala elevhälsans skolpsykologer för gemensam handledning, yrkesträffar samt för att delta i samverkansmöten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad psykolog, gärna med erfarenhet av arbete som psykolog i grundskolan, särskolan, gymnasieskolan eller inom annan verksamhet som rör barn. Arbetet kräver ansvarstagande och du bör vara bekväm med att arbeta självständigt. Tjänsten förutsätter att du har god samarbetsförmåga och är intresserad av att samarbeta med andra yrkesgrupper. Täby arbetar i journalsystemet ProReNata.
För denna tjänst är det en fördel om du har god kunskap om inlärningsteori och beteendeanalys samt är intresserad av positivt beteendestöd (PBS). På en av skolorna pågår ett spännande utvecklingsarbete där du som psykolog har stor möjlighet att vara med och utforma skolans elevhälsoarbete och bidra vid implementeringen av PBS, i samarbete med skolledning och övrig elevhälsa.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Tjänsten innebär att arbetet utförs på flera skolor och även gymnasieskolan och/eller särskola kan komma att bli aktuellt.
Intervjuer sker kontinuerligt. Stor vikt läggs på personlig lämplighet.
Omfattning: Deltid/Heltid efter överenskommelse
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag: 2022-02-08
Facklig företrädare
Katarina Hiort Jakobsson
Leg. psykolog
076 – 643 90 98
katarina.hiortjakobsson@taby.se
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
Inom utbildnings verksamhetsområde arbetar vi mot högt uppsatta verksamhetsmål och meritvärdena för Täbys kommunala grundskolor ligger i toppskiktet i landet.
Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling, i samarbete med nationella och internationella lärosäten såsom Harvard, bidrar till att kommunens pedagoger och skolledare tillhör spetsen i Sverige. Vi arbetar långsiktigt och systematiskt för att Täby ska ha Sveriges högsta utbildningskvalitet där lärandet är tillgängligt för varje elev.