OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolpsykologer till Resurscentrum i Södertälje
Är du psykolog och intresserad av att få användning för hela din kompetens i arbetet med att främja både lärande och hälsa hos eleverna på Södertäljes skolor? Tycker du att det är spännande och meningsfullt att arbeta utifrån ett relationellt perspektiv, skapa samarbeten som gör skillnad och att sprida psykologisk kunskap? Vill du dessutom få fortsätta att utveckla din kompetens tillsammans med en engagerad, utvecklingsinriktad och stabil grupp psykologkollegor? Då kan detta vara något för dig!
I dagsläget har vi sex legitimerade psykologer i psykologgruppen, som gärna vill bli åtta. Skolpsykologerna är centralt anställda på kommunens Resurscentrum, och varje psykolog har egna kontaktskolor där man ansvarar för psykologinsatsen. Psykologerna ingår i elevhälsan och är en del av elevhälsoteamen på sina kontaktskolor. Skolpsykologerna kan arbeta enskilt eller tillsammans med hela eller delar av övriga elevhälsan och på flera olika nivåer för att utveckla skolans verksamhet.
Psykologgruppen är inne i ett spännande utvecklingsskede och arbetar med att utveckla psykologens roll i skolan. I det interna arbetet ingår professionsutveckling, kollegialt stöd, erfarenhets- och kunskapsutbyte samt arbete med kvalitetssäkring. Psykologerna har handledning i grupp av extern psykolog och regelbundna professionsmöten med närmaste chef och PLA, psykologiskt ledningsansvarig.
Uppdraget:
Skolpsykologens arbete syftar till att främja elevers utveckling mot utbildningens mål genom att vara delaktig i elevhälsans arbete med att undanröja hinder för lärande. Skolpsykologen bidrar även till att utveckla det hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbetet tillsammans med kontaktskolorna. I uppdraget ingår att stötta skolan i att anpassa undervisning och skolsituation så att alla elever ges förutsättningar att lära sig och utvecklas. Främst arbetar skolpsykologerna förebyggande och främjande med t.ex. handledning och konsultation till lärare och skolpersonal. I arbetet kan även kunskapshöjande insatser ingå på skolnivå såsom föreläsningar och workshops, samt arbete tillsammans med skolledning och elevhälsa för att utveckla elevhälsoarbetet på organisationsnivå. I arbetsuppgifterna ingår även begåvningsutredning med frågeställning intellektuell funktionsnedsättning, för elever som eventuellt har rätt att läsa enligt grundsärskolans läroplan. Vid händelse av allvarlig krissituation är en av skolpsykologens uppdrag att samråda med skolledning och bistå personal på skolorna med krisstöd i ett initialt skede. Skolpsykologerna samarbetar med många olika professioner och verkar på många nivåer i skolans organisation.
Vem är du?
Vi ser gärna att du har en bakgrund inom skola, men det är inte ett krav. Kanske har du erfarenhet av arbete inom barn- och ungdomspsykiatri, habilitering, utredning, handledning, lågaffektivt bemötande eller CPS? Självklart har du ett traumamedvetet och intersektionellt perspektiv i ditt arbete, och uppskattar att arbeta i ett mångkulturellt sammanhang.
Krav:
- Du är legitimerad psykolog
- Du har kunskap om och kan genomföra utredningar med frågeställning intellektuell funktionsnedsättning med god kvalitet
- Du har kunskap om och intresse för konsultation/handledning
- Du har förmåga att översätta och anpassa teoretisk kunskap till praktisk tillämpning
- Du är intresserad av att utveckla skolpsykologens uppdrag tillsammans med skolornas elevhälsoteam samt kollegor i professionsgruppen
- Du kan kommunicera tydligt på svenska i tal och skrift
- Du har körkort. Tjänstebil finns att tillgå.
Meriterande:
- Tidigare erfarenhet av arbete som skolpsykolog
- Kunskap om lågaffektivt bemötande
Personliga egenskaper:
- Du är trygg i din roll som psykolog
- Du har god förmåga till flexibilitet
- Du har god förmåga att skapa förtroendefulla relationer
- Du har god förmåga att planera, strukturera och prioritera
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett omväxlande och stimulerande arbete där du har chansen att göra skillnad för elever i grundskolan. Du påverkar utformning av uppdraget och bokar dina möten i samråd med skolledning/elevhälsoteam/skolpersonal. Dina närmaste kollegor kommer att vara Resurscentrums övriga psykologer, som du kan samråda med och få stöd av i psykologernas professionsgrupp. Du kommer även regelbundet att träffa Resurscentrums övriga medarbetare i olika forum. På Resurscentrum arbetar bl.a. kommunövergripande specialpedagoger och speciallärare, utvecklingslärare, skolsköterskor och skolläkare.
Vi arbetar 39 timmar i veckan och tillämpar årsarbetstid, vilket ger möjlighet till flexibilitet i arbetstiden. Du har ibland möjlighet att sköta vissa arbetsuppgifter på distans om arbetet så tillåter. Kommunen har ett generöst friskvårdsbidrag på upp till 3000 kronor per år.
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida.
Resurscentrums nyrenoverade lokaler ligger centralt belägna i Södertälje, nära bussar och bara några minuter från pendeltågsstationen Södertälje Centrum.
Välkommen till oss!
Låter detta intressant? Sök då och ta chansen att bli en av skolpsykologerna i Södertälje.
Dra dig inte för att höra av dig om du har frågor eller funderingar till:
Annika Granlund, Verksamhetschef för psykologisk elevhälsa, via telefon: 08 5230 4286 eller mail: annika.granlund@skolasodertalje.se
Du behöver innan anställning uppvisa utdrag ur belastningsregistret samt din psykologlegitimation. Intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden. Vi tar gärna emot din ansökan så snart som möjligt.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.