OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Södermalmsskolan är en grundskola och grundsärskola med 860 elever från förskoleklass till årskurs 9.
Skolan ligger mitt på Södermalm med närhet till både t-bana, pendeltåg och bussar. Skanskvarnsskolan är en grundskola med flera verksamheter under samma tak. I skolan går cirka 500 elever i skolår F-9. Kommunikationerna till skolan är bra med T-bana och tvärbanan till Gullmarsplan och därefter buss eller cirka 5 minuters promenad.
Arbetsbeskrivning
Samverka, ge råd och stöd samt information till skolledning, elevhälsoteam och pedagoger. Svara för att ge stöd och handledning till personal i svåra elevärenden. Ge stöd och motivera elever/familjer till utredning, stöd och behandling. Samarbete och kontakt med Socialtjänst (socialsekreterare, LSS-handläggare m fl), BUP, Barnhabilitering, Basteam, mottagningsteam för särskola, behandlingshem, polis. Svara för att hantera ärenden åt skolan som rör svår problematik kring elever och/eller familjer. Vidare ska du: - Ansvara för psykologiska utredningar, diagnostik och bedömning, ge råd och förslag till insatser, uppföljning och utvärdering, samt remitterar vid behov till vidare utredning/behandling. - Ansvara för att ge psykologisk handledning och konsultation till personal i skolan. - Ansvara för visst stöd till elever och föräldrar. - Arbeta med kris- och katastrofhantering och konfliktlösning. - Ge handledning och stöd till skolledning i frågor som rör organisation, grupper, resurser och hantering av enskilda elevärenden . - Arbeta förebyggande och främjande med elevhälsa. - Ansvarig för journalföring enl Journalföringslagen.
Kvalifikationer
Psykologexamen (5-årig utbildning vid Universitet) samt ett års praktiktjänstgöring , PTP. Legitimation utfärdas av Socialstyrelsen (efter psykologexamen och godkänd PTP)
Kunskap och erfarenhet av arbete med elever, speciellt elever i behov av särskilt stöd. God kännedom om skolans organisation och styrdokument, ingående kunskap om relevanta lagar och förordningar. Förmåga att arbeta i team och att samarbeta med andra verksamheter. Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Kunna förmedla kunskap och erfarenheter.
- Ha en mycket god självinsikt, uppvisa självständighet och integritet. - Ha en mycket god analytisk förmåga, vara kreativ och ha initiativförmåga. Vara stresstålig och kunna hantera "olösliga problem". - Kunna tillämpa ett terapeutiskt förhållningssätt, dvs ha förmåga att kunna ta emot och härbärgera ångest och oro samt förmedla trygghet och visa empati. - Kunna hantera grupprocesser och leda grupper, kunna hantera kris och konflikter. - Förmåga att översätta och anpassa teoretisk kunskap till praktisk tillämpning. - Vara systematisk och noggrann samt tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt vid användandet av test och utredningsmaterial.
Övrigt
Tjänsten är en delad tjänst där 60 % förläggs på Södermalmsskolan och 40 % på Skanskvarnsskolan.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Lennart Kågestam
HR-konsult Eva Åsander
08-508 11 519
Enhetschef, Ekonomienheten Gunilla Axenbo
HR-konsult Eliana Hjelm
08-508 117 23
HR-konsult Gunilla Dahl
08-508 117 38
Tf enhetschef Oskar Sevefjord
Per Hedlund-Andersson
0850844733
Per Hansson
076-120 37 02
Maja Velasco
076-120 37 03
Jessica Forsberg
0761224310