OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.
Beskrivning
Vi söker en socionom för ett treårigt projekt som skolsamordnare med uppdrag att stötta placerade barn och ungas i deras skolgång.
Du kommer att sitta med oss på Familjeenheten i Skarpnäck och kommer ha din tillhörighet i placeringsgruppen. Familjeenheten ingår i avdelningen för individ- och familjestöd. Enheten arbetar familjeorienterat, det vill säga att hela familjesystemet ska få en samlad och samordnad behovsbedömning.
På enheten handlägger vi även insatser som riktar sig till föräldrar med stödbehov inom missbruk, socialpsykiatri och funktionsnedsättning samt handläggning av barn och ungdomar med funktionsnedsättning.
Vi arbetar löpande med att förbättra och utveckla vår organisation och våra arbetssätt. Det innebär att vi behöver dig som drivs av intresse för utvecklingsfrågor, kvalitetssäkring, medarbetarstöd och teambaserat arbetssätt.
Vi sitter på förvaltningens kontor i Björkhagen, beläget precis invid tunnelbanan och Nackareservatet.
Arbetsuppgifter
Socialförvaltningen har tillsammans med utbildningsförvaltningen och sex av stadens stadsdelsförvaltningar ansökt om projektmedel för att stötta placerade barn och ungas skolgång. Placerade barn och unga är en utsatt grupp och har ofta sämre skolresultat jämfört med andra barn. Samtidigt vet vi att skolan är den allra viktigaste skyddsfaktorn för att det ska gå bra för barn och unga senare i livet.
Du blir en av totalt tio skolsamordnare i staden och kommer att arbeta med barn och unga som är placerade på HVB-hem, särskilda ungdomshem (§ 12 hem), skyddade boenden, i stödboenden samt i så kallade behandlingsfamiljer.
Du kommer att arbeta nära barnet eller den unge, hens vårdnadshavare samt den socialsekreterare som är ansvarig för barnet eller den unges placering. Som skolsamordnare arbetar du med myndighetsutövning i de delar som handlar om skolgång och förutsättningar för skolgång. Du stöttar socialsekreteraren i val av placeringsalternativ och har skolgången i fokus. Skolsamordnaren förväntas genom sitt arbete få en överblick och kunskap om skolor och fungerande skolgång i anslutning till stadens egna samt upphandlade placeringsalternativ. Vidare ska skolsamordnaren vara delaktig i framtagande av vårdplan samt pådrivande vad gäller att upprätta och följa genomförandeplanen. Ett stort fokus ska ligga på skolnärvaro och skolresultat. Skolsamordnaren ska inför, under och efter placeringen hålla kontakt med barnet eller den unges skola och aktivt följa upp skolgången.
I skolsamordnarens arbetsuppgifter ingår bland annat
- Ansvar för och operativt stöd till socialsekreterare i frågor rörande skolgången och förutsättningar för skolgång.
- Säkerställa att den planering som parterna kommit överens om gällande barnet eller den unges skolgång genomförs.
- Dokumentation kring skolfrågor direkt i barnets eller den unges akt.
- Förberedelser inför skolbyte enligt stadens rutiner, vilket innebär att säkerställa att det finns underlag kring barnets skolgång och att den nya skolan får del av den information som finns.
- Skolsamordnaren behöver också skaffa sig kännedom om barnet eller den unges och vårdnadshavarens upplevelser om vad som fungerat eller inte fungerat kring skolgången och se till att denna information förmedlas till berörda.
- I samband med hemflytt arbeta för att skolgången är planerad och kommer igång och att barnet eller den unge och hens vårdnadshavare får det stöd som behövs för att upprätthålla en fungerande skolgång. Vid behov initiera insatser inom öppenvården i avsikt att stabilisera skolgången.
Som skolsamordnare kommer du även att tillhöra en projektgrupp med övriga skolsamordnare i staden och delta på regelbundna erfarenhetsutbyten samt få projektstöd från socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen.
Kvalifikationer
Du som söker ska vara socionom och ha minst två års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom barn och unga. Utöver det att du har utbildning och erfarenhet av att arbeta med stöd av BBIC. Du ska även ha en mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift.
Det är mycket meriterande om du utöver arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning har erfarenhet av arbete inom skolan. Övriga meriter för arbetet som skolsamordnare för placerade barn och unga är erfarenhet av arbete med placeringar inom socialtjänsten samt erfarenhet av arbete vid institution, stödboende eller av arbete med stöd till så kallade behandlingsfamiljer.
Du ska vara drivande och ha lätt för att samarbeta. Du ska vara bekväm i att dels ha en egen roll i en arbetsgrupp vid stadsdelsförvaltningen där du driver projektet framåt, och att samtidigt ingå i en projektgrupp tillsammans med övriga skolsamordnare i staden.
Körkort är meriterande.
Vid rekryteringen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.
Villkor
Resor ingår i tjänsten.
Innan anställning kan utdrag från polisens brottsregister komma att hämtas in. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Som månadsanställd har du möjlighet till semesterväxling, flextid, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng samt sommartid. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad för närvarande rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar. Läs mer om staden som arbetsgivare här: https://jobba.stockholm/formaner/
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.