OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Farsta stadsdelsområde växer och utvecklas, det byggs nya bostäder och förskolor. Området består av tio stadsdelar av skiftande karaktär med villaområden, tunnelbaneförorter och centrala Farsta med sin höghusbebyggelse. Det är nära till kommunikationer och till naturen samt Farsta centrum med butiker och restauranger. I Farsta bor cirka 60 000 invånare och inom Farsta stadsdelsförvaltning arbetar cirka 1 400 medarbetare.
Omfattning: Heltid
Varaktighet: from 2022-12-15 tom 2024-01-31
Anställningsform: Tidsbegränsad projektanställning, vikariat.
Som skolsocionom ingår du i Skolsocialateamet och arbetar i samverkan med Farsta stadsdels kommunala grundskolor, åk 4-9. Du är anställd på Familjestödsenheten i Farsta stadsdelsförvaltning. Enheten består av 37 medarbetare och ingår i avdelningen för Individ och familjeomsorg. I Enhetens uppdrag ingår det att ge förebyggande- och biståndsbedömda insatser. Denna tjänst är inriktad mot förebyggande insatser. All kontakt med enheten sker på frivillig basis. Vi är HBTQI-certifierade via RFSL och arbetar inkluderande och normkritiskt då bemötandet är centralt och avgörande för att vi ska lyckas nå fram till de vi möter. Enhetens grundsyn är systemteoretisk och är belägen i Tallkrogen.
Arbetsbeskrivning
Skolsocionomens uppdrag är att arbeta med elever på mellan- och högstadiet med upprepad skolfrånvaro (runt 20 procent). Insatserna ska leda till ökad skolnärvaro och ökad måluppfyllelse. Detta sker i nära samverkan med skolans personal. En del av arbetet är också att fortsätta utveckla samverkan mellan skola och socialtjänst.
Uppdraget är även att bedriva motiverande och socialt förändringsarbete med enskilda elever och att bidra till ett smidigt och välfungerande samarbete mellan skola och socialtjänst. För medarbetarna i teamet innebär det att identifiera vad som är hinder för en fungerande skolgång och vara behjälpliga i att undanröja hindren. Det innebär också att erbjuda psykosocialt stöd i olika former.
I arbete ingår att vara en tillgänglig vuxen som kan hjälpa eleven att hantera påfrestande känslor och situationer, både inom eleven och/eller i relation till personer i elevens direkta omgivning. Det kan även vara att hjälpa eleven med strategier, exempelvis som att komma till rätt plats i rätt tid och med rätt material.
I arbetet ingår även att stötta en konstruktiv kommunikation inom familjen och vägleda föräldrar så att de kan vara ett stöd för sitt barn när det gäller skolgången. På familjestödsenheten arbetar samtliga team systemiskt så det är viktigt att du delar detta synsätt.
Att vara behjälplig med att samordna det stöd som eleven får både på skolan och hos eventuell annan huvudman är också en del av uppdraget. Vid behov kan det även bli aktuellt att initiera nya kontakter.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller likvärdig utbildning
Erfarenhet av arbete med ungdomar
Meriterande
Erfarenhet av skolsocialt arbete
Erfarenhet av socialt förändringsarbete
Kunskap om nätverksorienterat arbete och ett systemiskt perspektiv
Vi kommer lägga stor vikt vid följande kompetenser: Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du är uthållig och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Dessutom är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har god samarbetsförmåga. Du är kreativ och värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar individer.
Vi erbjuder
Farsta stadsdelsförvaltning erbjuder en attraktiv arbetsplats där du omges av engagerade, hjälpsamma och kunniga kollegor. Du erbjuds möjligheter till friskvård, genom friskvårdstid och ett årligt friskvårdsbidrag. Stadens medarbetare har rabatterade avgifter på ett antal tränings- och friskvårdsanläggningar, varav flera belägna i stadsdelen. Vi har även flexibel arbetstid.
Heltid omfattar i snitt 39,5 h/vecka.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.