Skolsocionom

Skolsocionom

Arbetsbeskrivning

Grums kommun är en del av Karlstadsregionen och ligger vid Vänerns strand, 20 minuters bilfärd från Karlstad. Hos oss får du alla de fördelar som finns av att arbeta i en liten kommun. Här har vi jobb som märks. Tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invånare i fokus. Genom att följa vår värdegrund skapar vi en välkomnande kommun där det råder engagemang, delaktighet, professionalism och arbetsglädje.

Vi söker två socionomer med erfarenhet från socialtjänsten till Jättestenskolan och Södra skolan i Grums kommun! 

Jättestenskolan är Grums kommuns enda skola för årskurs 4-9 och är belägen i Grums tätort. Vi har cirka 450 elever fördelade på 20 klasser. Varje klass har sin/sina mentorer och alla klasser har ett eget hemklassrum. På skolan finns även anpassad grundskola. Sport- och simhall finns inom skolområdet. Idrottsplats, ishall och terräng-/orienteringsbanor, bibliotek med mera finns inom gångavstånd. Södra skolan ligger i Grums tätort. På skolan går cirka - årskurs 3 samt anpassad grundskola och fritidshem. Skolan har stor fin skolgård, nära till naturen och ligger cirka 260 elever i förskoleklass 1,5 km från Grums centrum.

Hos oss gör du skillnad!

ARBETSUPPGIFTER
Som socionom i Grums kommuns grundskolor, kommer du att ha en coachande och stödjande roll i vardagen för elever, skolpersonal och vårdnadshavare. Du kommer få arbeta både strategiskt och operativt, med fokus på elevens helhetssituation. Du kommer att vara en del av skolans elevhälsa och dessutom ha nära samverkan med socialtjänst, kultur- och fritid och andra aktörer inom kommunen. Samverkansarbetet kommer att vara förankrat i en styrgrupp med sektorschefer i de olika verksamheterna. 

I rollen kommer du att:

• Kartlägga och analysera elevers och gruppers behov. 
• Vara en del av elevhälsan och bidra med det sociala perspektivet.
• Arbeta i nära samverkan med övrig personal på skolan. 
• Genomföra insatser på gruppnivå för att skapa en trygg och inkluderande skolmiljö.
• Vara ett stöd till vårdnadshavare för att stärka förmågan att som vårdnadshavare stötta sina barn och möta deras behov.
• Arbeta i nära samverkan med socialtjänstens individ- och familjeomsorg, kultur och fritid samt andra aktörer inom och utanför kommunen.
• Arbeta utifrån främjande och förebyggande perspektiv och använder strategier och insatser som främjar elevernas välbefinnande och skolframgång
• Ha en coachande och stödjande roll till elever i behov av särskilt stöd, socialt stöd eller som riskerar frånvaro. Du kommer också att ha en coachande och stödjande roll till övrig personal på skolan samt till elevers vårdnadshavare och andra viktiga personer i elevens närhet.
• Samordna insatser inom skolan samt med aktörer utanför skolan

Sektor barn och utbildning har idag två socionomer i verksamheten, en med inriktning mot årskurs 7-9 och en med inriktning mot gymnasieskolans introduktionsprogram. Vi vill nu utveckla detta arbete genom att även anställa en socionom med inriktning mot årskurs 1-3 samt en med inriktning mot årskurs 4-6. Socionomerna har haft fokus på att skapa tillitsfulla relationer med elever och vårdnadshavare, kartlägga elevens behov, genomföra hembesök och ge stöd till vårdnadshavare i föräldrarollen samt ge motiverande och coachande samtal till både elev och vårdnadshavare. Vi har även lagt stort fokus på att arbeta utifrån ett holistiskt perspektiv där vi utgår från elevens hela vardag, upplevelsen i skolan, situationen i hemmiljön samt kartlägga om eleven har meningsfulla raster samt en meningsfull fritid. Vår erfarenhet av detta arbetssätt har visat en positiv effekt på elevens närvaro och mående samt bidragit till en tryggare och mer trivsam skola.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen och erfarenhet från arbetet inom socialtjänsten, särskilt med fokus på arbete med barn och ungdomar. Det är meriterande om du har gått metodutbildningar som exempelvis nätverksutbildning, Signs of Safety, Backa Barnet samt andra metoder inom familjebehandling. 

Som person är du coachande och stödjande, med en förmåga att bygga tillitsfulla relationer. Du har ett helhetsperspektiv i ditt arbete och är duktig på att samverka med andra professioner för att skapa en trygg och inkluderande miljö för eleverna. Din drivkraft är att göra skillnad för unga i deras vardag, och du har en förmåga att möta varje individ där de är och bidra till deras utveckling och välbefinnande. 

Självklart delar du vår värdegrund om att vara professionell, välkomnande, engagerad och delaktig!

I vår verksamhet måste alla som ska anställas för att arbeta med barn och unga, enligt lag (2000:873), visa upp ett godkänt utdrag från Polisens belastningsregister. Blanketten beställs kostnadsfritt på www.polisen.se. Det tar oftast mellan 1-2 veckor att få den hemskickad.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via post eller mejl. Ange i ansökan om du mest intresserad av tjänsten riktad mot årskurs F-3 eller årskurs 4-6.

I Grums kommun vill vi ha en mångfald i arbetslivet och ta tillvara på de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför vår verksamhet.

Varmt välkommen med din ansökan!

Genom att skicka in din ansökan godkänner du att dina personuppgifter används i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning för att Grums kommun ska kunna tillhandahålla det stöd och den service kommunen ansvarar för. Läs mer på grums.se/personuppgifter.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Grums kommun, Barn och utbildning
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 november 2024
  • Ansök senast: 3 december 2024

Liknande jobb


22 november 2024

Specialistsocionom

Specialistsocionom

22 november 2024

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

22 november 2024

21 november 2024