OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning är beläget i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och med tillgång till flera strandbad.
Våra 1 600 medarbetare är vår viktigaste resurs och vi söker dig som vill vara med och bidra till att våra verksamheter håller en hög kvalitet med våra invånare i fokus.
Vi är varandras arbetsmiljö och vi strävar efter ett klimat som präglas av mod, respekt, tydlighet och hjälpsamhet. För att nå dit krävs ett nära ledarskap som kännetecknas av personlig mognad och tydlighet samt att du som medarbetare bidrar med ett aktivt medarbetarskap.
Vi söker dig som vill komma och jobba tillsammans med oss i ett ESF-projekt med syfte att utveckla och stärka vårt skolsociala arbete.
Som skolsocionom arbetar du med elever i samverkan mellan skola och socialtjänst som syftar till att stärka elevers närvaro, måluppfyllelse och mående i skolan. Målet är på sikt att elever ska uppnå gymnasiebehörighet. Vidare syftar arbetet till att utveckla framgångsrika samverkansmetoder och strukturer för ett gott förebyggande arbete i skola och stadsdelsförvaltning gemensamt.
Skolsocionomen har sin tillhörighet under avdelningen barn och unga inom enheten för förebyggande och behandling ditt fritid, familjebehandling, föräldrarådgivare, kuratorer på ungdomsmottagningen, fältassistenter och skolsocionomer hör. Ett av enhetens uppdrag är att utföra tidigt socialt arbete med fokus på barn, ungdomar och familjer med ett systemteoretiskt tänk som grund. I vårt arbete är det viktigt att kunna ta tillvara den kunskap och den kraft som finns i individer och deras nätverk.
Dina prioriterade arbetsuppgifter som skolsocionom är:
- Hålla i enskilda stöd/motiverande samtal med elever med utgångspunkt från vårt närvaroprogram.
- Kartlägga bakomliggande orsaker till den problematiska skolsituationen och lyfta elevens perspektiv och behov.
- Utforma anpassat stöd till elever och föräldrar i samverkan med skolkurator, EHT och andra aktörer.
- Initiera samverkan mellan olika myndigheter och insatser kring de unga.
- Aktivt utveckla roll- och arbetsmetoder, såväl självständigt som i samarbete med kollegor och samverkansparter. Låter det som en tjänst för dig? Välkommen med din ansökan! Tjänsten är på heltid och inom ramen för ett projekt. Det är en projektanställning till 31 maj 2022. Tjänsten tillsätts om erfoderliga beslut fattas.Kvalifikationer
För denna tjänst söker vi dig som har en socionomexamen samt tidigare yrkeserfarenhet inom socialtjänst, har du dessutom erfarenhet av motivations- och familjestödjande arbete inom skolan ser vi det som meriterande. Som skolsocionom är det av stor vikt att du kan arbeta drivande, transparent, självständigt och flexibelt. Samtidigt ställer tjänsten höga krav på samarbetsförmåga då den innefattar kontakter med elevhälsoteam, elever och vårdnadshavare samt andra samverkansparter. Du är lyhörd och trygg i din yrkesroll med en förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Genom ditt engagemang och din lyhördhet skapar du förtroende och bygger relationer med olika parter.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vi är en HBTQ-diplomerad verksamhet sedan våren 2018. Vi ser bemötandefrågor och mångfald som viktigt och berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsvariation och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.