Skolvärd

Skolvärd

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Skogsbo skola ligger strax utanför centrala Avesta. Det är en skola med ca 470 elever i F-klass-årskurs 6. På skolan arbetar vi aktivt med att skapa goda förutsättningar för lärande, genom att erbjuda en trygg lärandemiljö och undervisning av god kvalitet, såväl i skolan som på fritidshemmet. Vi är partnerskola med Högskolan Dalarna vilket innebär att vi tar emot lärarstudenter varje termin, något som bidrar till vår vetenskapliga grund och utveckling av vår verksamhet.

ARBETSUPPGIFTER
Skolvärden är en viktig resurs på skolan. Tjänsten består i att finnas med kring elever på framförallt mellanstadiet både under rast och lektionstid, samt före och efter skoldagens slut. En stor del av arbetstiden kommer att ägnas utomhus där du är delaktig i elevernas lekar och är en trygg vuxen. Du fungerar som ett stöd för de elever som har svårt med socialt samspel. Du samverkar med skolans lärare och övrig personal. På morgonen och eftermiddagen är du bussvärd, då du ser till elevernas säkerhet. Viss arbetstid kommer att förläggas på fritidshemmet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en god ledarskapsförmåga, en förmåga att motivera elever till aktiviteter på rasten och studier. Du behöver vara i god fysisk form för att aktivt kunna delta tillsammans med eleverna på rasten, där du även förväntas leda vissa aktiviteter. Ett krav är att du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska samt att du har en god pedagogisk insikt. Din förmåga att skapa relation med elever med olika behov är avgörande för att lyckas i arbetet. En förutsättning för att få tjänsten är att du har erfarenhet av arbete med elever med NPF-diagnos. Fritidspedagogutbildning och/eller utbildning mot NPF-problematik är meriterande. Tjänsten förutsätter att du kan ta egna initiativ, att du är tydlig och kan arbeta självständigt. Du ska en kulturell medvetenhet, värdesätta olikheter och förstå hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


1 november 2024

Lärare i fritidshem, Eriksdalskolan

Lärare i fritidshem, Eriksdalskolan

1 november 2024

Lärare i fritidshem till Fiskebäcksskolan

Lärare i fritidshem till Fiskebäcksskolan

31 oktober 2024

31 oktober 2024