OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och komvux i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande. Rollen innebär detta
Inom Skolverket pågår ett övergripande förändringsarbete inom området inköp och upphandling och e-handel. Målsättningen är att öka nytta, affärsmässighet och effektivitet i våra processer samt att arbeta med ett proaktivt, professionellt och stöttande partnerskap till beställare i verksamheten. Det innebär att arbeta utifrån ett gemensamt arbetssätt med ett närmare samarbete med beställarorganisationen. Enheten arbetar med att förbättra och utveckla inköpsplanering, avtalsuppföljning, förbättra beställarstödet samt öka beställarkompetensen.
Som inköpare genomför och stöttar du alla former av inköpsaktiviteter i nära samverkan med beställare i verksamheten. I rollen arbetar du för att uppnå ökad verksamhetsnytta och affärsmässighet för Skolverket. I inköparrollen agerar du som uppdragsledare genom att fånga upp, coacha och stödja beställare genom hela inköpsprocessen och driva uppdraget i mål. Du bidrar även till att utveckla och förbättra våra inköpsprocesser. I uppgiften ingår att ta fram behovs-/marknadsanalyser, förfrågningar, utvärderingar, avtals- och kostnadsuppföljningar. Vidare blir din roll att stödja och utveckla externa samarbeten med leverantörer samt att ha fokus på avtalsuppföljning, förhandlingar och leverantörsstyrning. Att proaktivt ge råd och stöd till myndighetens beställare, bevaka och följa upp ingångna avtal, utbilda internt inom området, agera rese- och mötessamordnare samt hantera enhetens inköpsbrevlåda ingår också i rollen.
Det här erbjuder vi dig
Hos oss får du ett arbete att utvecklas i, och en arbetsplats där du får goda förutsättningar att trivas, prestera och må bra. Du kan, om arbetsuppgifterna tillåter det, arbeta upp till halva din arbetstid på distans - och övrig tid i våra fina och trivsamma lokaler i Solna Business Park.
Som medarbetare på Skolverket får du ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.
Vi erbjuder ett spännande och mångsidigt arbete med stora möjligheter för rätt person att påverka utvecklingen av hur inköp ska ske hos Skolverket.
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning alternativt eftergymnasial påbyggnadsutbildning om minst 2 år inom inköp och upphandling
• Goda kunskaper i Officepaketet
Det är även meriterande om du har:
• Erfarenhet från kundservice
• Erfarenhet av arbete som inköpare inom LOU
• Erfarenhet från statlig myndighet
• Erfarenhet av och har arbetat med TendSign, Proceedo, Platina och Lyyti.
Som person är du kommunikativ, drivande och målmedveten. Du sätter högsta prioritet på att uppnå mål och få arbetet slutfört på ett strukturerat sätt. Du har ett affärsmässigt tänkande och visar det genom att fokusera energi och resurser på projekt och uppgifter som genererar mervärde. Du har god förmåga att utveckla ett förtroendefullt samarbete och goda relationer med alla olika delar av myndigheten. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.
Det här blir du en del av
På enheten arbetar idag 12 personer, bestående av inköpare/upphandlare, upphandlingsjurist, avtalscontroller, inköpsadministratör, rese- och mötessamordnare och enhetschef. Upphandlings- och inköpsenhetens huvuduppgift är att erbjuda stöd i inköp och upphandlingar till myndighetens chefer på ett effektivt, affärsmässigt och lagligt sätt. Enheten tillhör avdelningen för verksamhetsstöd vars vision är att stödja verksamheten genom dialog och god service på ett professionellt och förtroendeingivande sätt. Utgångspunkten är att vi arbetar med helhetsperspektiv och gemensamma arbetssätt och att vi skapar förutsättningar så att det blir lätt att göra rätt.
Upplysningar och ansökan
Sista ansökningsdag är den 2023-05-01. Tjänsten är en visstidsanställning med 100%, start omgående till och med 31 januari 2024.
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ställer vi utvalda urvalsfrågor när du registrerar din ansökan. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Läs gärna igenom ansökningsformuläret innan och förbered dina svar för att göra ansökan. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Adrian Forssander 08-527 338 79 (Sveriges Lärare), Lee Gleichmann Linnarsson (Saco) 08-5273 3151 och Kajsa Öhman (Saco) 08-5273 3522.
Kontaktpersoner på detta företaget
Se fullständig annons på vår hemsida!
Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00