OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande.
Om arbetet
Som samordnare för det redaktionella arbetet på Skolverkets kommunikationsavdelning leder du tillsammans med ytterligare en redaktionssamordnare myndighetens arbete med extern webb, sociala medier, nyhetsbrev och podd. I redaktionen finns det 10 webbredaktörer och huvudredaktörer. I rollen som samordnare ingår du i flera olika sammanhang och leder möten där representanter från kommunikationsavdelningen ingår.
I arbetsuppgifterna ingår operativa uppgifter som att skriva puffar till webb och nyhetsbrev, producera inlägg till Facebook och Instagram, men även strategiskt innehållsarbete och ansvar för den långsiktiga redaktionella planeringen. Samordningen sker under ledning av chefen för enheten för digitala tjänster, men omfattar kolleger på fler enheter. Vi har en omfattande kommunikationsverksamhet på Skolverket – därav behovet av samordning!
Du jobbar övergripande för att ge stöd till dem som arbetar för och i skolan, som brinner för att ge bästa möjliga utbildning till alla barn och elever. Målgruppernas behov är din ledstjärna. Du ser till att innehållet på våra webbplatser är optimerat och sprids när tajmingen är rätt.
Arbetsuppgifter:
• driva, utveckla, planera och samordna det redaktionella arbetet
• ansvara för innehålls- och kvalitetssäkring av Skolverkets innehåll i sociala medier och för skolverket.se på en övergripande nivå
• samordna marknadsföring och spridning av Skolverkets innehåll
• följa upp utvalda redaktionella insatser i andra kanaler, till exempel nyhetsbrev och podcast
• utveckla Skolverkets närvaro i sociala medier, vad gäller tonalitet, räckvidd och engagemang.
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du ska ha bra förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid och lediga klämdagar, goda semester- och pensionsvillkor. Skolverket har lokaler i Solna Business Park men vi erbjuder också möjlighet att arbeta på distans på grund av pandemin.
Vi söker dig som har:
• en högskoleutbildning inom kommunikation, journalistik, PR, marknadsföring eller motsvarande
• minst tre års aktuell erfarenhet av att arbeta redaktionellt i digitala kanaler och sociala medier
• minst två års aktuell erfarenhet av redaktionssamordning och planering med fokus på digitala kanaler och innehåll
• aktuell erfarenhet av innehållsproduktion, redigering och publicering av innehåll på webben och kan redigera bilder
• förmåga att snabbt formulera dig på skriven svenska och det omdöme som krävs för att företräda en myndighet
• kunskap om användbarhet och tillgänglighet i digitala kanaler.
Det är meriterande om du har arbetat med webbanalys och SEO.
Som person är du ansvarstagande och driven. Du behöver kunna hantera snabba förändringar i planeringen och har god prioriteringsförmåga. Du vill ha ett övergripande strategiskt ansvar samtidigt som du också vill hantera dagliga operativa uppgifter. Som redaktionssamordnare behöver du vara strukturerad, kvalitetsmedveten och ha god samarbetsförmåga.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vilka är vi?
Kommunikationsavdelningen ansvarar för att samordna och driva Skolverkets strategiska och operativa kommunikation. Avdelningen är uppdelad i fyra enheter. Avdelningen ger stöd och vägledning i kommunikationsfrågor och ansvarar också för mediearbetet och upplysningstjänsten.
Enheten för digitala tjänster ansvarar för att förvalta och utveckla Skolverkets digitala kanaler och myndighetens digitala tillgänglighet. Enheten är också huvudredaktion för innehållet på skolverket.se och flera andra webbplatser.
Upplysningar och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning, Skolverket tillämpar sex månaders provanställning. Sista ansökningsdag är den 17 januari 2022. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Skolverket strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns i den verksamhet vi stödjer; vi välkomnar därför sökande med olika identiteter, bakgrund och erfarenheter. Vi önskar att du svarar på urvalsfrågor om din bakgrund och arbetsprov samt arbetspsykologiska tester kan komma att användas som ett led i urvalsprocessen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Jenny Sellberg 08-5273 3828 (Lärarförbundet), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47.
Kontaktpersoner på detta företaget
Se fullständig annons på vår hemsida!
Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00