OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och komvux i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande. Om arbetet
Inom Skolverket pågår ett övergripande utvecklingsarbete inom området inköp och upphandling med målsättningen att öka nytta, affärsmässighet och effektivitet i våra processer samt att förstärka målgruppsperspektivet genom ett proaktivt, professionellt och stöttande partnerskap till enhetens uppdragsgivare. Konkret innebär detta införande av ett kategoristyrt arbetssätt, vilket bl.a. innefattar ett närmare samarbete med beställarorganisationen, förbättrad inköpsplaneringen, ökad användning av förstudier och behovs-/marknadsanalyser inför prioriterad anskaffning samt en mer utvecklad avtalsuppföljning. Viktiga delar är även olika insatser för att förbättra beställarstödet samt öka beställarkompetens.
Som upphandlare genomför och stöttar du alla former av strategiska, taktiska och operativa inköpsaktiviteter i nära samverkan med beställare i verksamheten. Du blir viktig för att uppnå ökad verksamhetsnytta och affärsmässighet för Skolverkets totala anskaffning. I upphandlarrollen agerar du som uppdragsledare genom att fånga upp, coacha och stödja beställare genom hela upphandlingsprocessen och driver uppdraget i mål.
Du bidrar även till att utveckla och förbättra våra processer och beställarstöd. I uppgiften ingår att ta fram behovsanalyser, förfrågningar, utvärderingar, avtals- och kostnadsuppföljningar. Vidare blir din roll att stödja och utveckla externa samarbeten och avtals/leverantörsuppföljning, proaktivt ge råd och stöd till myndighetens beställare, bevaka samt följa upp ingångna avtal samt utbilda internt inom området. Du kommer även att vara kategoriledare inom någon av de inköpskategorier som finns för Skolverkets inköp.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du har goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid och lediga klämdagar och goda semester- och pensionsvillkor. Skolverket har lokaler i Solna Business Park och det finns möjlighet att göra överenskommelse om distansarbete på upp till 50 procent om arbetsuppgifterna tillåter.
Vi söker dig som har:
• relevant högskoleutbildning alternativt att du är certifierad upphandlare eller har en annan utbildning som Skolverket finner lämplig och som motsvarar tjänstens kravprofil
• erfarenhet av att ha arbetat minst 8 år som upphandlare inom LOU
• erfarenhet av och har arbetat med TendSign
• goda kunskaper i Officepaketet
Det är även meriterande om du har:
• examen från juristutbildning eller motsvarande
• erfarenhet av att genomföra utbildningar inom inköp och upphandling
Som person är du drivande och målmedveten. Du sätter högsta prioritet på att uppnå mål och få arbetet slutfört på ett strukturerat sätt. Du har en god problemlösningsförmåga och är duktig på att planera och prioritera ditt arbete. Du har god förmåga att utveckla ett förtroendefullt samarbete och goda relationer med alla olika delar av myndigheten. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder ett spännande och mångsidigt arbete med stora möjligheter för rätt person att påverka utvecklingen av hur inköp ska ske hos Skolverket.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.
Vilka är vi?
Enheten för upphandling och inköp består av 15 medarbetare. Våra olika roller består av inköpare/upphandlare, upphandlingsjurist, inköpscontroller, inköpsadministratör och e-handelsansvarig, rese- och mötessamordnare, enhetsadministratör och enhetschef. Upphandlings- och inköpsenhetens huvuduppgift är att genomföra inköp och upphandlingar på ett effektivt, affärsmässigt och lagligt sätt samt att stödja verksamheten vid Skolverket i inköpsfrågor.
Upplysningar och ansökan
Sista ansökningsdag är den 27 januari 2023. Tjänsten är en visstidsanställning på 50% tom 2024-02-28. Av din ansökan ska tydligt framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen och genomförs innan intervju.
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi utvalda urvalsfrågor när du registrerar din ansökan. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Läs gärna igenom ansökningsformuläret innan och förbered dina svar för att göra ansökan.
Varmt välkommen med din ansökan till oss!
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Adrian Forssander 08-527 338 79 (Lärarförbundet), Lee Gleichmann Linnarsson (Saco) 08-5273 3151 och Kajsa Öhman (Saco) 08-5273 3522.
Kontaktpersoner på detta företaget
Se fullständig annons på vår hemsida!
Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00