OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och komvux i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande. Om arbetet
Du kommer att arbeta som utredare i statsbidragsverksamheten. Teamet består av en teamledare och nio utredare som har erfarenhet av handläggning, utredning och uppföljning inom statliga myndigheter. Rollen innebär att du tillsammans med ditt team utreder att bidragen används enligt villkor och beslut. Syftet med kontrollerna är att säkerställa att skattemedel används på avsett sätt, återkräva bidrag som använts felaktigt samt att bidra till att kunskap och erfarenheter från kontrollerna återförs för att utveckla och förbättra verksamheten. Teamet arbetar aktivt med förändringsarbete och är delaktiga i att utveckla process och rutiner för kontroll och uppföljning. I rollen som utredare ingår också att stödja processerna genom att etablera och utveckla samarbete både internt och externt.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du ska ha bra förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid och lediga klämdagar, goda semester- och pensionsvillkor. Skolverket har lokaler i Solna Business Park och det finns möjlighet att göra överenskommelse om distansarbete på upp till 50 procent om arbetsuppgifterna tillåter.
Vi söker dig som har:
• akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning, eller annan högskoleexamen som vi bedömer som likvärdig
• aktuell erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
• aktuell erfarenhet av att arbeta med granskning och kontroll av offentligt finansierad verksamhet, exempelvis utredning av felaktiga utbetalningar eller bidragsfusk
• mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• mycket goda och aktuella IT-kunskaper samt goda och aktuella kunskaper i Excel
• erfarenhet av att handlägga statsbidrag
För att vara framgångsrik i arbetet behöver du ha förmågan att utveckla effektiva, förnuftiga och genomförbara lösningar på problem. Du arbetar konstruktivt under press, ändrar lätt beteende för att uppnå mål samt anpassar dig till nya omständigheter. Vi fäster stor vikt vid god samarbetsförmåga och personlig lämplighet för tjänsten.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.
Vilka är vi?
Avdelningen för handläggning ansvarar för handläggningen av lärarlegitimationer och statsbidrag och är indelad i fem enheter, två för lärarlegitimationer och tre för statsbidrag. Samtliga enheter är indelade i team.
På uppdrag av regeringen fördelar Skolverket ca 25 miljarder kronor 2022. Verksamheten för statsbidrag består idag av cirka 60 medarbetare uppdelade på tre enheter och sex team. Fem av teamen arbetar med handläggning och det sjätte teamet, där vi nu söker nya medarbetare, består av utredare som arbetar med kontroll och uppföljning av statsbidrag. Teamen arbetar ständigt med utveckling och förbättringar och tar gemensamt ansvar för handläggningsprocessen.
Upplysningar och ansökan
Sista ansökningsdag är den 15 november 2022. Tjänsten är en tillsvidareanställning och Skolverket tillämpar sex månaders provanställning.
I denna rekrytering består ansökan av urvalsfrågor och CV. Läs gärna igenom ansökningsformuläret innan och förbered dina svar för att göra ansökan. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Arbetsprov och arbetspsykologiska tester kan komma att användas i processen.
Skolverket strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns i den verksamhet vi stödjer; vi välkomnar därför sökande med olika identiteter, bakgrund och erfarenheter.
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Adrian Forssander 08-527 338 79 (Lärarförbundet), Lee Gleichmann Linnarsson (Saco) 08-5273 3151 och Kajsa Öhman (Saco) 08-5273 3522.
Kontaktpersoner på detta företaget
Se fullständig annons på vår hemsida!
Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00