OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.
Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.
Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.
Arbetsplatsbeskrivning
Länsstyrelsens avdelning för miljöfrågor arbetar för att tillförsäkra nuvarande och kommande generationers möjligheter till en god livsmiljö, folkhälsa och välfärd genom att genomföra riksdagens och regeringens politik. Verksamheten omfattar många olika områden som innefattar både strategiska frågor och handläggning vilket kräver både bred kompetens och djup sakkunskap. Avdelningen består av drygt 90 medarbetare fördelade på de fyra enheterna naturvård, miljöskydd, miljöplanering och miljöanalys. Enheten för naturvård har 25 medarbetare och ansvarar för arbetet med skydd av värdefulla naturområden, förvaltning av skyddade naturområden, åtgärdsprogram för hotade arter, handläggning av naturvårdsärenden, artskydd samt vilt- och rovdjursförvaltning.
Arbetsuppgifter
Som skötselhandläggare arbetar du huvudsakligen med förvaltning av skyddade naturområden såsom naturreservat och Natura 2000-områden och åtgärdsprogram för hotade arter. Arbetet omfattar bland annat planering och beställning av skötsel av naturtyper och arter, åtgärder för friluftslivet, åtgärder för friluftslivet, avtal och upphandling, samt möten med markägare och olika parter. Tjänsten kan även komma att omfatta viss ärendehandläggning såsom dispenser och tillstånd i naturreservat och samrådsärenden. Delar av arbetsuppgifterna utförs självständigt, men mycket utförs också i grupp samt i nära samarbete med andra funktioner inom myndigheter, kommuner, markägare, djurhållare, allmänheten med flera. Tjänsten innebär också mycket kontakter med andra myndigheter, kommuner, markägare, djurhållare, allmänheten med flera. Vi söker två skötselhandläggare med kompetens inom ett eller flera av följande områden:
• naturinformation eller naturvägledning (besöksinformation såsom skyltar, webb och andra digitala kanaler)
• skötsel- och förvaltning av naturtyper och/eller åtgärdsprogram för hotade arter
• friluftsliv och tillgänglighet (t ex. för personer med funktionsnedsättning, personer med annat modersmål än svenska, barn etc.)
• fastighetsförvaltning (byggnader, arrenden, anläggning av anordningar m.m.)
Kvalifikationer
Du ska ha;
• högskoleutbildning med inriktning inom relevant sakområde som till exempel naturvård
• körkort är ett krav då arbetet innebär fältbesök
• mycket god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt, vilket innebär att du formulerar dig tydligt, konkret och sakligt
• god datorvana, vilket innebär att du har goda kunskaper och färdigheter i Office
• kunskaper i engelska i både tal och skrift
Meriterande
• erfarenhet från arbete med förvaltning av naturområden
• projektledning inom naturvårdsområdet
• kunskaper i GIS
Personliga egenskaper
Du strävar alltid efter att skapa och förvalta goda relationer, såväl internt som externt. Arbetet förutsätter att du trivs med att arbeta i team. För oss betyder det att du är prestigelös och har god förmåga att vara ansvartagande och konstruktiv tillsammans med andra. Du är resultatorienterad, vilket innebär att du fullföljer egna och gemensamma arbetsuppgifter och mål. Du ska vara proaktiv och bra på att driva frågor självständigt. För att lyckas i din roll som skötselhandläggare bör du vara strukturerad. Du är samhällsintresserad och kompletterar oss med din förmåga, vilja, dina kunskaper och färdigheter.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast
Diarienummer: 20865-2015
Sista ansökningsdag: 2015-08-14
Ansökningsförfarande
Ansökan görs via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36