Skövde Energi söker operativ HR-partner

Skövde Energi söker operativ HR-partner

Arbetsbeskrivning

På Skövde Energi förser vi boende och företag i kommunen med klimatsmart energi.
Vi ansvarar för elnätsdistribution inom Skövde tätort och producerar hållbar el och fjärrvärme. Vi är ett kommunalt bolag och ägs av kommuninvånarna genom Skövde Stadshus AB. Det innebär bland annat att all vår avkastning återinvesteras i företaget eller i Skövde kommuns olika verk-samheter. Tillsammans skapar vi ett klimatsmartare Skövde med lägre koldioxidutsläpp!

Genom att vara lyhörda, kunniga och trovärdiga skapar vi trygghet att utvecklas, för
medarbetare, bolaget och kommunen. Vår vision är att vi ska vara motorn för den cirkulära
samhällsutvecklingen i Skövde och skapa en grön framtid. Vår omtanke skapar kraft att växa!

Vi är måna om våra medarbetares hälsa och välbefinnande, därför erbjuder vi bland annat friskvårdsbidrag, privat sjukvårdsförsäkring och friskvårdstimme.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som HR-partner är du specialist på att vara generalist. Vi söker en driven och
serviceinriktad operativ HR-partner med hög integritet och medmänsklighet, som tycker om att arbeta verksamhetsnära med intressanta och varierande frågor inom hela HR-området. Ditt huvudupp-drag är att ge stöd och service till våra chefer och medarbetare inom ramen för arbetsrätt, ar-betsmiljö, rehabilitering, rekrytering, samverkan, samt avtals- och lönerelaterade frågor, med målsättningen att skapa trygghet för dem du stöttar.

I rollen ingår också att arbeta i en del tvärgrupper i bolaget där du är en resurs inom bolagets utvecklings- och förändringsarbete med varierade arbetsuppgifter, men också vid behov kunna driva egna, nya projekt.
Du kommer att vara en viktig person i bolagets administration och ha kontaktytor såväl internt som externt, med bland annat vår interna kundservice, Skövde kommun, leverantörer och andra kommuner i närområdet.

Exempel på arbetsuppgifter:

• Självständigt hantera operativa delar av HR-processerna arbetsrätt, arbetsmiljö, rehabilitering, rekrytering, samverkan, löneöversyn samt avtals- och lönerelaterade frågor men också vara rådgivande och svara på frågor kring regelverk gällande till exempel systematiskt arbetsmiljö-arbete, anställnings- och pensionsfrågor, schemaläggning och så vidare.

• Förmedla information om HR-frågor i bolaget, hålla i viss utbildning.

• Huvudsakligen arbeta självständigt med varierande HR-uppgifter bland annat i
personalsystemet med rapportering, ta fram statistik, kvalitetskontroll av uppgifter, viss uppföljning och schemahantering.

• Vara behjälplig och bistå chefer i samband med introduktion av nyanställda.

• Samarbeta med och ge stöd och service till strategiska HR.

• Övrigt förekommande administrativa arbetsuppgifter.

Som operativ HR-partner ingår du i avdelningen affärsstöd.
Avdelningen ansvarar också för kommunikation, IT och verksamhetsutveckling.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har avslutad högskoleutbildning inom HR-området eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig. Du har minst tre års aktuell erfarenhet av operativt HR-arbete, gärna av liknande arbete som beskrivs i annonsen och gärna inom en större organisation. Det är meriterande om du är van att arbeta gentemot chefer och har kunskap i gällande kollektivavtal (fn. HÖK/AB). Vidare är det meriterande om du har fördjupad kunskap om och erfarenhet av att aktivt stötta verksamheterna i det förebyggande systematiska arbetsmiljöarbetet.

Dina personliga kompetenser är viktiga för att du ska trivas i rollen. Du ser värdet av ett välfungerande samarbete och bidrar själv till detta genom att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Din samarbetsförmåga bygger på respekt och tillit. Du är lugn och trygg i dig själv och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Genom ditt engagemang, ansvarskänsla och positiva inställning skapar du ett gott arbetsklimat tillsammans med dina kollegor. För rollen krävs att du har hög integritet, är kommunikativ, noggrann och strukturerad samt har förmåga att arbeta självständigt med ärenden när så krävs. Vi vill även att du är serviceinriktad och lyhörd för verksamhetens behov. För att passa i rollen ska du vara representativ för bolaget och ha ett tydligt arbetsgivarperspektiv. Du har god insikt i vårt uppdrag och vet vem vi är till för.

Du är en van datoranvändare som har goda kunskaper i Officepaketet. Du behöver kunna kommunicera obehindrat på svenska i såväl tal som skrift.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Skövde Energi AB arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Information för rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Skövde Energi AB gör aktiva val avseende exponeringsytor, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. Efter det att vi publicerat en annons kommer vi inte köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi vänligt men bestämt undanber oss all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 november 2024

HRBP

HRBP

22 november 2024

HR-partner

HR-partner

22 november 2024