Slöjdlärare, Lindbergs skola

Slöjdlärare, Lindbergs skola

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Lindbergs skola är en F-9 skola med tillhörande fritidshem. Du hittar oss åtta kilometer nordost om Varbergs centrum. På skolan finns 400 elever.
Vi på Lindbergs skola och fritidshem är en organisation för lärande.
Elevernas kunskaper är framtidens kunskaper. Vår strävan är att skapa ett hållbart lärande som präglas av emotionellt stöd i hela verksamheten.
Lärarna arbetar systematiskt med att utveckla undervisningen för elevernas lärande genom ämnesdidaktiska kollegium och har fokusområdet Motivation att lära i förgrunden vid planering av undervisningen/verksamheten.
På Lindbergs skola är den estetiska verksamheten viktig och ska vara en plats där varje elev kan få näring och växa. Skolan har HBTQ-diplomerade pedagoger och elevhälsapersonal.
Lindbergs skola är en landsortsnära skola och vi använder de näraliggande områdena till friluftsliv och utomhuspedagogik. Skolan har en vacker och inbjudande skolgård som lockar till lek och rörelse.

Förskole- och grundskoleförvaltningen ger kommungemensamma kompetensutvecklande insatser under läsåren. Innehållet och formen för kompetensutvecklingsinsatserna tar utgångspunkt i förskole- och grundskoleförvaltningen verksamhetsplan, skolornas lokala utvecklingsplaner och identifierade behov som framkommer i det systematiska kvalitetsarbetet.

Läs mer om förskole- och grundskoleförvaltningens verksamhet på Pedagog Varberg

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna utgår från nationella läro- och kursplaner och från skollag. Varbergs kommunala skolor har gemensamma mål, strategier och processer för att skapa skola för alla, stärka motivation för lärande och skapa tillit till förbättring. Tillsammans bidrar vi till att uppfylla skolans uppdrag genom långsiktiga utvecklings- och förbättringsarbeten med fokus på undervisning, kunskap och lärande.

Du arbetar i arbetslag där ett formativt arbetssätt genom kollegialt lärande och ämnesdidaktiskt kollegium bidrar ökad måluppfyllelse. Undervisningen bedrivs i demokratisk form och förbereder eleverna för vidare studier och yrkesval. Du möter varje elev i sin kunskapsprogression, och bidrar till att utveckla lärmiljöer som uppmuntrar elevers lärande, delaktighet och inflytande. Din undervisning har ett tydligt språkutvecklande arbetssätt, vilket innebär att du gör strategiska val för kunskap och lärande. Du arbetar systematiskt med att förbättra undervisningskvalitén i en lärande organisation.

I ditt pedagogiska ledarskap i klassrummet har du förmåga att strukturera ditt arbete och är lyhörd för elevers kunskapsutveckling och behov av stöd. Du ser värdet av att arbeta kollegialt för gemensamma mål och visioner i skolans utvecklings- och förbättringsarbete och prövar och omprövar metoder i din undervisning utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Du formar en differentierad undervisning så att elever inom NPF möts av ett inkluderande arbetssätt och ges lika förutsättningar för kunskap och lärande. Som stöd för det arbetet har förskole- och grundskoleförvaltningen pågående flexteamsarbete för elever i behov av särskilt stöd på skolorna.

Vi söker en positiv ansvarstagande lärare som vill ingå i vår befintliga lärandegemenskap. Teoretisk kompetens inom området Motivation för lärande samt erfarenhet av ämnesdidaktiskt kollegium är meriterande.
Tjänsten innebär undervisning i slöjd åk 4-9. Du ingår i ett arbetslag där arbetslagsledare samordnar det gemensamma arbetet. Vi förväntar oss att du söker en nära lärrelation till varje elev och arbetar gemensamt och aktivt för att motverka kränkningar. Du kommer att ingå i ämnesdidaktiskt kollegium. Det innebär att du tillsammans med kollegor träffas varje vecka för att systematiskt och regelbundet utvecklar undervisningen för elevernas behov av lärande.


KVALIFIKATIONER
Legitimerad lärare för undervisning i slöjd åk 3-9.

Teoretisk kompetens inom området Motivation för lärande samt erfarenhet av ämnesdidaktiskt kollegium är meriterande.

Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, betyg, examensbevis och i förekommande fall förskollärarlegitimation alternativt lärarlegitimation.

ÖVRIGT
Intervjuer planeras att ske under perioden 6 - 22 april 2022

Kommunens policy är att erbjuda alla sina anställda önskad sysselsättningsgrad. Det innebär att även för de tjänster som utannonseras som deltider, så finns möjlighet att önska högre sysselsättning. De utökningar som erbjuds kan innebära kombinationer av arbetsuppgifter och arbetsplatser.

Om du erbjuds anställning inom förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.

Sammanfattning

Liknande jobb


Lärare 4-6, Hertingskolan

Lärare 4-6, Hertingskolan

22 oktober 2024

Vikariat  lärare åk 4-6 SO/ENG Askebyskolan Vt2025-Ht 2025

Vikariat lärare åk 4-6 SO/ENG Askebyskolan Vt2025-Ht 2025

29 oktober 2024