OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Skarpnäcksgruppen är en särskild undervisningsgrupp som startades inför läsåret 2018/2019 genomsamverkan mellan stadsdelsförvaltningen i Skarpnäck och samtliga kommunala grundskolor i stadsdelen.
Verksamheten syftar till att i ett tidigt stadium fånga upp barn och unga som befinner sig i en riskzon, genom förstärkt samverkan mellan skola, socialtjänst, vårdnadshavare och elevens övriga nätverk. Målet är att skolans elever ska uppnå godkända betyg i grundskolan och få bättre livskvalité. Det unika med verksamheten är ett nära samarbete mellan skolpersonal, fritidspersonal, socialtjänst och vårdnadshavare som arbetar i team för att skapa helhetssyn, förutsägbarhet och ett tryggt sammanhang för eleven att växa upp i. Det stora förändringsarbetet riktas mot nätverkets förståelse av och förhållningssätt till eleven. Samtidigt kommer varje elev att erhålla stöd och vägledning i att uppnå önskade beteendeförändringar. Vi strävar efter att främja känslan av att lyckas och ge våra elever en positiv självkänsla. Vi vill skapa framtidstro och hopp hos våra elever. Utifrån varje elevs specifika behov kommer ett team att bildas kring eleven. Den vanligaste kombinationen av dessa team kommer att bestå av:
• Mentor- en lärare, socialpedagog eller social behandlingspedagog som finns med i den dagliga verksamheten.
• Representant från elevhälsan – en skolsköterska, kurator, specialpedagog, studievägledare eller skolpsykolog.
• Representant från socialtjänsten – en familjebehandlare, ungdomspedagog eller handläggare.
Arbetsbeskrivning
- att tillsammans med andra lärare och medarbetare hjälpa till med undervisninga undervisning för gruppen utifrån elevernas olika behov.
- mentorsansvar för elever samt tät kontakt med vårdnadshavare.
- utförande av myndighetsbeslut/utredningar såsom t.ex. åtgärdsprogram och pedagogiska utredningar.
Du kommer att ingå i ett arbetslag där medarbetare med olika professioner, fritidspedagog, socialpedagog, lärare, gemensamt bildar en professionell grupp för eleven. I gruppen finns elever med flera diagnoser och/eller sociala utmaningar som behöver extra anpassningar av undervisningen under hela skoldagen. Ni kommer ha ett nära samarbete med socialtjänsten. Viss undervisning kan komma att bedrivas i ett utomhuspedagogiskt perspektiv där dina sociala kompetenser kommer till användning. Matlagning tillsammans med eleverna kan förekomma. Kvalifikationer Social behandlingspedagog och erfarenhet inom arbete med elever i behov av särskilt stöd.
Kvalifikationer
om person ser vi att du:
• är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
• är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer.
• har god samarbetsförmåga och arbetar bra med andra människor.
• Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
• är relationsskapande, utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang.
• har empatisk förmåga och kan sätta dig in i någon annans perspektiv.
• har pedagogisk insikt, god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och deras olika förutsättningar.
• är beslutsam, fattar snabba beslut och agerar utifrån dessa, trots begränsad information eller svåra omständigheter
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enheten för förskolesamordning Stefan Larsson Lindmark
08-508 33 990
Hr-konsult Jeanette Steenberg
08-50811731
Enhetschef Camilla Ströberg
08-508 25 622
HR- konsult Lina Eliasson Bergström
08-508 11 736
Enhetschef Anni Stavling
08-508 33 073
Kerstin Fagerström-Clarin
0850821840
Cecilia Skarke
0850810841
Silvana Carinci, rektor Långbrodalsskolan
0761221802
Margita Norberg, rektor Fruängens skola
08508 237 00
Hans Winblad, förskolechef
08/50847340