OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du befinner dig i en internationell kontext där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Kommunikation är en central del av verksamheten och du arbetar med landets främsta experter i aktuella handelsfrågor. Det kan handla om hur handel kan bidra till hållbarhet och om hur handeln påverkas av krig, digitalisering och geopolitik. Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik. Vi arbetar för en fri öppen handel med klara spelregler, både inom och utanför EU.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvudansvar som social media manager är att producera innehåll för myndighetens räkning på Twitter, LinkedIn och Youtube. Du får ansvar för uppföljning, annonsering och för att löpande anpassa strategier och utforma kampanjer för träffsäker kommunikation. Vi skriver både på svenska och engelska, eftersom vi vill nå ut till beslutsfattare och företag både inom och utanför EU.
Du håller dig uppdaterad om sociala medier och är ett viktigt bollplank till såväl kollegerna på kommunikationsenheten som sakkunniga i verksamheten när det gäller strategier, annonsering i sociala medier och annonsering för bättre sök- och hittbarhet.
Du får också ansvar för ett nyhetsbrev som vi skickar ut till företag Utrikeshandelsnytt. Du väljer ut och sammanställer innehållet, skriver lockande rubriker, gör regelbundna utskick, löpande uppföljning och löpande förbättringar. Du har ett öga för bildhantering och layout och tycker om att laborera med bild och text.
Du deltar aktivt i kommunikationsarbetet över lag, har koll på att vi har aktuellt och relevant innehåll på rätt plats och ser till att det lätt går att hitta. Din roll är både strategisk och operativ. Du fyller en viktig funktion för att sprida Kommerskollegiums kunskap.
KVALIFIKATIONER
Du är van vid att ta egna initiativ och kan arbeta självständigt utifrån uppsatta mål. Vi är en liten kommunikationsenhet så tjänsten passar dig om du gillar samarbete, är prestigelös och gärna hjälper till där det behövs.
Du är en driven och skicklig skribent med intresse för samhällsfrågor. Du har lätt för att med ett gott omdöme göra komplexa budskap begripliga, anpassade utifrån olika målgruppers behov. För att lyckas i din roll bör du vara social och utåtriktad, bra på att prioritera och van vid att jobba med korta deadlines.
Vi söker dig som har
• relevant utbildning eller motsvarande kunskaper inom kommunikation, marknadsföring eller journalistik
• mer än två års erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter
• arbetat med annonsering, uppföljning och analys av statistik i sociala medier
• goda och dokumenterade kunskaper av målgruppsanpassat skrivande för digitala kanaler
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• kunskaper i engelska som kan omsättas i innehållsproduktionen
• erfarenhet av webbpublicering
• kunskap om sökmotoroptimering
• erfarenhet av att arbeta i ett videoredigeringsprogram
• dokumenterad erfarenhet av att fotografera, och kan redigera bilder i till exempel Photoshop.
ÖVRIGT
Du ansöker genom att besvara ett antal urvalsfrågor samt bifoga ansökan och cv i rekryteringssystemet.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ingrid Lindeberg
08-690 48 66
Robert Leijon (SACO)
08-690 48 00
Philip Levin (ST)
08-690 48 00
Chef för administrativa enheten Liselotte Andersson
08-690 48 55
Christopher Wingård (SACO)
08-690 48 00
Sonny Ericsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Karin Eckerdal
08-690 49 35
Kristina Olofsson (ST)
08-690 48 00
Enhetschef Henrik Isakson
08-690 49 07
Enhetschef Agnès Courades Allebeck
08-690 48 46