OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet lediganslår en ordinarie tjänst som social- och hälsovårdsinspektör
Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet (ÅMHM) handhar tillsyn, prövning, information och förebyggande verksamhet inom miljö, hälsa, hälso- och socialvård samt erbjuder veterinärvård och laboratorietjänster inom livsmedel, jordbruk och miljö. Myndigheten är en expertmyndighet med ca 40 anställda
Beskrivning av arbetsuppgifter:
ÅMHM fungerar idag som tillsynsmyndighet för privat och offentlig socialvård, barnomsorg samt offentlig hälso- och sjukvård på Åland. Från år 2025 kommer dessutom ÅMHM att fungera som tillstånds- och tillsynsmyndighet för privat hälso- och sjukvård. ÅMHM söker genom denna annons en social- och hälsovårdsinspektör, som i första hand kommer att vara ansvarig för tillsynen av hälso- och sjukvårdssektorn. Arbetet går i allt väsentligt ut på att tillse att serviceproducenter och myndigheter på berörda områden följer gällande lagstiftning. Arbetsuppgifterna omfattar alltifrån utredning av individuella förvaltningsklagomål till att medverka i uppbyggandet av tematiska tillsynsprogram.Som social- och hälsovårdsinspektör kommer du självständigt att handlägga ärenden, självständigt fatta beslut i ärenden eller föredra ärenden för förman. Du hanterar ärendena enligt förvaltningslagen och registrerar förfarandet i vår databas EDP Vision. Inom vårt arbetsfält hanterar vi såväl åländsk lagstiftning som rikslagstiftning, varför du förutsätts kunna ta till dig juridiska texter.
Beskrivning av kvalifikationer:
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av myndighetsarbete. Vi söker en person som kan arbeta i första hand självständigt men även i grupp, samt är bekväm med att driva egna projekt. Du är ansvarstagande, beslutsam, välorganiserad, flexibel, social samt lojal. Du kan göra objektiva och sakliga bedömningar samt ställa tydliga krav. Du kan även skapa och upprätthålla goda kundkontakter och lösa eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt. Arbetet kräver integritet, samarbetsförmåga och ett gott omdöme samt att du uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du förutsätts ha B-körkort.Behörighetskrav för tjänsten är en fyraårig magisterexamen inom lämpligt ämnesområde från universitet eller högskola. Meriterande för tjänsten är arbetserfarenhet från administrativa arbetsuppgifter inom hälso- eller socialvårdsområdet, med betoning på hälsovård och tillsynsuppgifter, kunskap om för tjänsten relevant lagstiftning samt erfarenhet av förvaltningsarbete.Myndighetens förvaltningsspråk är svenska. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och vi ser fram emot att höra mer om just dig vid en eventuell intervju.
Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsperioden. Din ansökan och meritförteckning ska vara ÅMHM tillhanda senast fredagen den 23 februari 2024 kl. 15.00 (lokal tid)
Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag.