OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att jobba strategiskt och proaktivt med sociala medier? Är du intresserad av internationellt utvecklingssamarbete? Då kan det här vara jobbet för dig!
Vi erbjuder:
Sida erbjuder en arbetsplats med goda möjligheter till utveckling och en arbetsmiljö präglad av öppenhet och mångfald. Du arbetar utifrån tydliga ansvarsområden där arbetet präglas av tillit mellan dig, din chef och dina kollegor.
Som anställd på Sida har du världen som arbetsplats. Du arbetar med att uppnå Agenda 2030 och har den statliga värdegrunden som vägvisare. För att kunna svara mot de utmaningar världen står inför idag och framöver behöver vi medarbetare med olika bakgrund och färdigheter.
Om jobbet
Sidas kommunikationsenhet ansvarar för myndighetens interna och externa kommunikation, att myndigheten lever upp till transparensgarantin och för genomförandet av Strategin för informations- och kommunikationsverksamhet som syftar till att ge en korrekt och rättvisande bild av svenskt bistånd; hur det genomförs och vilka resultat det leder till.
Du kommer att ingå i redaktionen på kommunikationsenheten som samlar våra externa kanaler, webb, press och intranät och leds av en redaktionssamordnare. Rollen innebär att du arbetar strategiskt och proaktivt med Sidas kommunikation i sociala kanaler. Du ansvarar för vår närvaro i sociala medier vilket innebär att du planerar, producerar och följer upp innehåll tillsammans med övriga två sociala medierredaktörer på halvtid och i nära samarbete med övriga redaktionen. Vi strävar efter en samordnad kommunikation och du kommer därför också att samarbeta med andra delar av kommunikationsenheten, liksom med Sidas ämnesexperter. Dina arbetsuppgifter är varierande och kan vara alltifrån att producera insta-stories och större sociala medier-kampanjer till att engagera chefer och medarbetare att kommunicera i egna kanaler och skriva gedigna sociala medier-vägledningar. Att skapa intresse för Sidas externa evenemang eller att livetwittra från en konferens är andra återkommande uppgifter. Du kommer även att driva större och mer strategiska sociala medierprojekt.
I uppdraget ingår också att utvärdera Sidas genomslag i sociala kanaler, dra lärdom och utveckla vårt innehåll och vår sociala medierstrategi. Självklart ser du till att vara uppdaterad på utvecklingen inom webben och digitala medier och du omvärldsbevakar och tar hem relevanta delar för att nå våra prioriterade målgrupper. Stor vikt kommer att läggas vid vana av att moderera kommentarsfält i sociala medier, ha fingertoppskänsla och när det handlar om att bemöta kritik och hitta rätt ton. Du rapporterar till kommunikationschefen.
Arbetsuppgifterna, som är omväxlande, omfattar:
· Ansvara för Sidas närvaro på sociala plattformar inklusive ett strategiskt tänk kring innehåll och interaktion
· Planera och producera innehåll för Sidas digitala kanaler och sociala plattformar
· Mäta, följa upp och analysera genomslag hos målgrupperna
· Coacha medarbetare och chefer i hur man använder sociala medier i den egna rollen
· Övrigt förekommande arbetsuppgifter inom kommunikation
Om dig
Utbildning
Högskoleutbildning inom kommunikation eller annan relevant högskoleutbildning i kombination med yrkeserfarenhet inom sociala medier, eller motsvarande kunskaper som du tillgodogjort dig genom erfarenhet som bedöms likvärdiga av arbetsgivaren
Språk
· Flytande svenska i tal och skrift
· Mycket goda kunskaper i engelska i tal och skrift
Kompetens och arbetslivserfarenhet
· Minst 5 års erfarenhet av strategiskt arbete med sociala medier
· Erfarenhet av arbete med digitala kanaler
· Erfarenhet av strategisk planering och produktion av digitalt innehåll; inkl text, bild och film
· Kunskaper i att publicera på egna webbplatser och i sociala kanaler
· Erfarenhet av att hålla kurser och presentationer.
Förmågor
Vi lägger stor vikt vid de förmågor som är viktiga för Sida och för rollen. Vi vill att du har hög social kompetens vilket innebär att du är bra på att samarbeta med andra – både inom teamet, med andra på enheten och på Sida samt att du har god förmåga att bygga relationer och skapa förtroende. Det är också viktigt att du kan kommunicera tydligt och anpassat efter målgruppen. För att lyckas i rollen behöver du vara ansvarstagande och bra på att leda dig själv. Du behöver vidare ha en god förståelse för vad det innebär att vara statstjänsteperson samt vara strukturerad och noggrann.
Meriter
Vi ser även positivt på följande meriter:
· Erfarenhet av projektledning och arbetsledning av kollegor
· Erfarenhet av att upphandla och arbetsleda konsulter
· Kunskaper om internationellt utvecklingssamarbete
· Erfarenhet av arbete på myndighet
· Erfarenhet av pressarbete alternativt erfarenhet av samarbete med presstjänst
Anställningsvillkor
Befattningen avser en tillsvidareanställning med tillträde snarast. Provanställning tillämpas.
Placering
Du kommer att tillhöra avdelningen för HR och kommunikation och enheten för kommunikation som består av ca 20 medarbetare. Du kommer att arbeta på vårt kontor i Stockholm – från och med juni 2022 kommer Sida att flytta till nya, moderna lokaler i Rissne.
Information
Vid kontakt vänligen ange ref.nr 164/21.
Ytterligare upplysningar om befattningens innehåll lämnas av Sepideh Imani eller Latifa Gharbi, 08-698 50 00.
Fackliga företrädare vid Sida är Saco Sida (kontaktperson: Luis Larrea och ST inom Sida (kontaktperson: Ulrika Holmström 08-698 57 48).
I Sidas rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.
Sista ansökningsdag är den 16 december 2021.
Sida strävar efter att spegla samhällets mångfald och välkomnar därför alla sökande.