Socialadministratör

Socialadministratör

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Alingsås! Här hittar du en välbevarad stadskärna och en levande landsbygd med vacker natur. Med goda pendlingsmöjligheter är det också nära till Göteborgs storstadspuls och resten av Västsverige.

Över 40 000 invånare och nära 4 000 medarbetare gör Alingsås till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du själva ska kunna vara med och påverka. Tillsammans skapar vi Alingsås!

Socialförvaltningens arbete omfattar myndighetsutövning och utförande för målgrupperna barn och unga, personer med beroendeproblematik, personer med psykisk ohälsa samt försörjningsstöd. Förvaltningen är indelad i avdelning vuxna, avdelning unga, avdelning administration. Vi har ett processorienterat arbetssätt där samverkan, forskning, utveckling och ständiga förbättringar leder förvaltningen framåt.

Enhet Stöd och försörjning tillhör Socialförvaltningen, avdelning vuxen. På enheten finns sammanlagt tio socialsekreterare som arbetar med att utreda och bedöma rätten till försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd. Vi har en 1:e socialsekreterare, en enhetschef samt en handläggare för budget och skuldrådgivning samt en boendesekreterare.

I receptionen arbetar tre socialadministratörer tillsammans och som går in för varandra vid semester och sjukdom. Vi rekryterar nu vår tredje medarbetare till receptionen som kommer att ha ett samordnande ansvar för hela receptionen.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som socialadministratör arbetar du med dokumentation och administration. Utöver detta har du även ansvar för receptionssamordning vilket innebär ett samlat ansvar för att bemanning och andra funktioner i receptionen fungerar enligt planering. Du och dina kollegor arbetar tillsammans med att bemanna receptionen där ni möter Socialförvaltningens besökare till våra olika enheter på ett bra sätt, svarar i Socialförvaltningens telefonväxel och hjälper allmänheten i kontakten med Socialförvaltningen.

Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och emellanåt högt tempo. Vi håller på att starta upp ett back-up schema på Socialförvaltningen för bemanning i receptionen där du kommer att vara ansvarig. Som receptionist är du den första kontakten med besökarna och det är viktigt med ett professionellt och vänligt bemötande.

KVALIFIKATIONER
Krav för tjänsten är slutförd utbildning som socialadministratör eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Det är meriterande med utbildning inom administration och bemanningsplanering. Du har god datavana och kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska. Meriterande för tjänsten är tidigare erfarenhet av arbete som socialadministratör, receptionsarbete, administrativt arbete samt av att möta människor i utsatta situationer.

Vi söker dig som har ett professionellt förhållningssätt till dem du möter. För att klara uppdraget är det viktigt att du utöver administrativ kompetens har en mycket god servicekänsla. Vi söker dig som har humor, tar egna initiativ och som trivs med att kontinuerligt arbeta med en bredd av parallella uppgifter. Du är noggrann, ansvarstagande samt trivs med och klarar av ett arbetstempo som tidvis är högt.

För att lyckas i rollen bör du vara utvecklingsinriktad, det vill säga, ha förmåga att se helheten och hur den egna verksamheten kan bidra till Socialförvaltningens utveckling och att vi når gemensamma mål. För att trivas i rollen tror vi du har lätt för att samarbeta, skapa engagemang och delaktighet i receptionsgruppen.

Du drivs av att ge god service både internt och externt och ser utvecklingsmöjligheter i gruppen.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
På www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om vårt erbjudande till dig.

För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

Sammanfattning

Liknande jobb


30 november 2024

29 november 2024

29 november 2024