OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Som socialadministratör är du placerad under Barn och Familj, myndighet. Vår arbetsgrupp består av 14 personer med olika professioner och kunskapsområden. Tillsammans arbetar vi mot att ge de placerade barnen bästa möjliga förutsättningar för utveckling mot goda levnadsvillkor.
Grunden för vårt arbete är tillitsbaserat förhållningssätt. Vi tycker att arbetssättet ger förutsättningar för gott arbetsklimat, ökad motivation och engagemang, ökad flexibilitet och innovation, minskad detaljstyrning och byråkrati. De vägledande principerna i vårt dagliga arbete är barnets bästa, tillit, öppenhet och helhetssyn. Om du börjar arbeta hos oss kommer du att ingå i ett team med fantastiska och engagerade kollegor. Vi erbjuder dig ett utmanande, varierande och meningsfullt arbete, en stark teamkänsla, kontinuerlig kompetensutveckling, introduktion, friskvård, flexibla arbetstider samt möjlighet att arbeta hemifrån till viss del. - Liliana, Enhetschef
Det bästa med mitt arbete är variationen och möjligheten till kreativitet. Det är givande att arbeta för att skapa bättre förutsättningar och möjligheter för de barn och ungdomar vi möter. Det bästa med min arbetsgrupp är kombinationen av kompetens och humor. Tove, Socialsekreterare
ARBETSUPPGIFTER
Som socialadministratör inom IFO arbeta du mot hela IFO, men med inriktning mot barn och familj myndighet. Tjänsten är bred och flexibel med många kontaktytor. Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat:
• Aktualisera alla inkommande anmälningar
• Administrativt stöd till socialsekreterare som t. ex skicka konsultationsdokument till olika verksamheter, vara behjälplig vid SIP och tjänstemannamöten med att skriva anteckningar
•Administrativt stöd till chefer inom IFO
• Ta fram och sammanställa statistik till verksamheten/utskottet eller om det inkommer andra förfrågningar
• Utföra tjänsteskrivelser till ärenden som ska upp till utskott och nämnd
• Ansvara för alla dokument som ska vidare till tingsrätt och förvaltningsrätt
• Övriga administrativa uppgifter som kan förekomma på ett socialkontor ex. sekretess läsa journaler och utredningar som skickas till VH
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning inom tex. förvaltning eller administration. Det är meriterande om du har utbildning inriktat mot socialtjänst. Vi ser det som ett krav att du har yrkeserfarenhet av administration samt erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning. Vi ser även att du har tidigare erfarenhet av att utreda, analysera samt erfarenhet av att sammanställa och presentera statistik.
Du har en välgrundad förståelse av vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken. Du är utvecklingsinriktad och har god förmåga till analys och reflektion. Genom att lyssna in andra människor skapar du förtroende och goda relationer i din arbetsgrupp såväl som med externa parter.
Som person ser vi även att du är stabil, trygg i din yrkesroll samt lyhörd inför medborgares behov.
Då arbetet är omväxlande och ställer höga krav på att snabbt kunna ställa om, behöver du vara flexibel med en god förmåga att göra snabba omprioriteringar av dina arbetsuppgifter. Du trivs med ett varierande arbetstempo. Du planerar dina arbetsdagar utifrån inflöde, behov och efterfrågan men även utifrån dina fasta rutiner som sker på daglig basis. Du behöver vara noggrann, strukturerad och ha en god samarbetsförmåga samt kunna arbeta självständigt för att trivas i rollen som socialadministratör.
Vi ser det som ett extra plus om du dessutom har tidigare erfarenhet av Office paketet, Evolution, Combine eller motsvarande system.
Tjänsten kräver att du är obehindrad i svenska språket, i tal och skrift.
ÖVRIGT
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid.
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ska ansökan skickas in digitalt via Visma recruit och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693).
Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunchef Göran Clausson
0417-182 48
Personalchef Maria Wihlborg
0417-182 02
Kommunikation och servicechef Ann Ekvall
0417-182 30
Personalchef Maria Wihlborg
Kommunchef Stefan Larsson
Utvecklingschef Helena Berlin
0417-182 17