OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Etableringsenheten är en samlad enhet för kommunens flyktingmottagande med lokaler i centrala Göteborg. Våra arbetsuppgifter omfattar huvudsakligen handläggning av ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen, individanpassat stöd utifrån att vara ny i Sverige samt ett praktiskt och pedagogiskt stöd till direktinresta. Vi är ungefär 30 anställda varav nästan tjugo är socialsekreterare, en boendesekreterare, tre socialadministratörer och fyra kvotvägledare. Arbetet leds av tre 1:e socialsekreterare och två enhetschefer och vi har också en utvecklingsledare och en administratör. Alla anställda förenas i ett engagemang för vår målgrupp och i en önskan att bidra till ett bra mottagande av nyanlända i Göteborgs stad.
Då en av våra tre socialadministratörer är på väg att sluta söker vi nu hennes ersättare. I rollen som socialadministratör kommer du, tillsammans med dina två kollegor, i första hand handlägga och administrera ansökningar om ekonomiskt bistånd i nära samarbete med ansvarig socialsekreterare. I det ingår att göra ekonomiska beräkningar, ha telefonkontakt med andra myndigheter till exempel Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, och även viss klientkontakt för att utreda och svara på frågor som rör den ekonomiska beräkningen.
I tjänsten ingår också viss receptionstjänstgöring. Receptionen bemannas av våra socialadministratörer och vår administratör så totalt är ni fyra som delar på ansvaret enligt ett rullande schema. Arbetet i receptionen innefattar service till våra klienter, som i de flesta fall inte behärskar svenska, och ett gott bemötande och en vilja och förmåga att hitta vägar att hjälpa andra krävs.
Du kommer också tillsammans med en kollega ha ansvar för vårt arkiv och att gallring sker systematiskt samt ansvar för vissa andra administrativa arbetsuppgifter, varav de två främsta är att samla in underlag och ansöka om återsökning av statliga medel samt ansvara för vår anvisningsadministration vad gäller nyanlända flyktingar anvisade från Migrationsverket.
Du kommer att få stöd och handledning av en 1:e socialsekreterare och arbeta nära främst dina två närmsta kollegor men även våra socialsekreterare och vår administratör på enheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har minst gymnasieutbildning, gärna med en påbyggnadsutbildning inom det administrativa området. Vi ser att du har erfarenhet av arbete med handläggning av försörjningsstöd och individdokumentation enligt socialtjänstlagen. Du har en god datavana och har du dessutom arbetat i Treserva är det meriterande.
Har du erfarenhet av att ha jobbat med arkivering eller liknande är det meriterande och likaså om du utfört administrativa arbetsuppgifter i tidigare arbete.
Vidare har du goda kunskaper i svenska och engelska och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Talar du dessutom ett annat språk som talas av någon av de stora flyktinggrupperna av idag är det meriterande.
För att klara av arbetet hos oss behöver du vara ansvarsfull då du i stor utsträckning arbetar självständigt och du behöver vara mån om att arbetet utförs på ett bra sätt och i tid, då det ofta förekommer deadlines för när t ex en ansökan måste var handlagd. Det gör att vi också gärna ser att du är stabil och kan arbeta effektivt även i perioder av högre arbetstakt. Arbetet kräver en noggrannhet med detaljer men samtidigt behöver du ha en förmåga att anpassa ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information eller kunna prioritera om.
Eftersom socialadministratörerna arbetar tillsammans som en grupp vill vi gärna att du är beredd att hjälpa dina arbetskamrater och att du har fokus på att de vi är till för ska få rättssäkert stöd och hjälp, oavsett vem som har ärendet på sin tjänst. Vi vill gärna att du som person är nyfiken och öppen för att lära nytt.
Arbetet är roligt, omväxlande och vi är en arbetsplats med ett högt kollegialt stöd där vi har olika funktioner men är lika viktiga.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.