OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Som socialsekreterare på mottag vuxen är du den första personen som medborgare 18 år och äldre möter via telefon eller digitalt/fysiskt möte vid ansökan om ekonomiskt bistånd och/eller behov av stöd vid missbruk eller psykisk ohälsa.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Ditt huvudsakliga ansvar är att ta emot och handlägga möjlighet för ekonomiskt bistånd och/eller ta emot, utreda och bedöma behov av insatser vid missbruk eller psykisk ohälsa. Vi arbetar även med målgruppen unga kriminella eller avhoppare. Vi fördelar ärenden och arbetsuppgifterna utifrån erfarenhet kompetens och intresse, vilket innebär en varierande roll med spännande utmaningar.
Övriga arbetsuppgifter:
- Kommuntillhörighetsutredningar
- Erbjuda råd och stöd samt motivera till förändring
- Hantera akutplaceringar för externt tillfälligt boende
- Skyddsbedömningar
- Hantera LVM och LVU anmälningar
På Mottag vuxen kommer du att få variation i ditt arbete, där det även ingår att bemanna jourtelefon och hantera akuta besök för nödprövning. Vi samverkar med externa samarbetspartners, exempelvis hälso-och sjukvård, psykiatri, beroendecentrum, kriminalvård och polis. Internt samverkar vi med andra enheter inom socialtjänsten och vård- och omsorgsförvaltningen.
Vi erbjuder dig
På enheten har vi specialistkompetens inom beroende, socialpsykiatri samt ekonomiskt bistånd. Vi lär oss av varandras specialistområden och utvecklar oss mot att bli generalister med syfte att ge våra medborgare ett gott mottagande och en god service utan att ge avkall på rättssäkerheten.
Vår grupp består av 14 engagerade socialsekreterare, tre administratörer, tre 1:e socialsekreterare som leder det dagliga arbetet samt två enhetschefer. Vi jobbar tillsammans och hjälper varandra för att vara våra medborgare till nytta.
Du som söker till oss
Krav:
Vi söker dig som har en socionomexamen eller likvärdig utbildning där socialrätt och kurser i socialt arbete ingår. Vi tror att din profil eller tidigare erfarenhet kan se ut på olika sätt. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet från både myndighetsutövning från ekonomiskt bistånd, grundutredningar och myndighetsutövning av målgruppen beroende och/eller psykisk ohälsa – eller så är du specialist och har ett stort intresse inom ett av områdena.
Vidare ser vi att du har:
• Ett par års tidigare erfarenhet av ekonomiskt bistånd
• Goda kunskaper om aktuell lagstiftning, såsom SoL, OSL.
• God digital erfarenhet från att arbeta i verksamhetssystem. Idag använder vi LifeCare.
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift då arbetet innehåller dokumentation, administration och personliga möten.
Meriterande
• Erfarenhet från LVM, LVU.
• Erfarenhet av olika digitala verksamhetssystem.
• Kunskaper inom det finska språket.
• Kunskap kring närliggande lagstiftning såsom HSL, LMA och LSS.
Som person har du en utpräglad ansvarskänsla, ett noggrant och strukturerat arbetssätt och god dokumentationsförmåga. Du kan hantera akuta situationer och vara pedagogisk och ge ett gott bemötande till våra medborgare, även under pressande omständigheter. Vidare förmedlar du på ett empatiskt och tydligt sätt vad socialförvaltningen kan göra och inte kan göra för den enskilde medborgaren. Det är viktigt att du är lojal med enhetens åtaganden och kan hantera stress på ett konstruktivt sätt. För att trivas i rollen är du samarbetsorienterad och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du trivs med att arbeta självständigt och du tar ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda med hög kvalitet. Vidare ser vi gärna att du har lätt för att fatta beslut genom att ta fram relevant information och analysera underlaget för bedömning och beslut.
Välkommen in med din ansökan!
För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll.
Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.
Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande
Övrig information
För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137