OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Rekryterande enheten, Arbete och Försörjning ligger organisatoriskt under Utbildning- och Arbetsmarknadsförvaltning.
Enhetens huvuduppdrag är att arbeta för att flera försörjningsstödstagare hittar en egen försörjning genom arbete. Arbetet på enheten innefattar utredning och beslut om ekonomiskt bistånd, planering och uppföljning av arbetsmarknadsinsatser hos externa utförare samt arbete kring mottagning och integration av nyanlända.
Utöver huvuduppdraget har enheten ansvar för, dödsboutredning och utredning av felaktiga utbetalningar (FUT).
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som socialassistent på enheten Arbete och Försörjning innebär till stor del administration , bedömning om rätten till ekonomiskt bistånd och handläggning av ansökningar om försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen samt utvecklingsarbete och automatisering av processer inom handläggning av ekonomiskt bistånd. Socialassistenterna bildar ett team och får ärendehandledning av biträdande enhetschefen. De har tätt samarbete och har gemensamma ärende med socialsekreterare som jobbar med jobbcoachning, planeringar, uppföljningar och förändringsarbete hos varje klient samt dokumenterar underlag som socialassistenter använder i sina bedömningar om rätten till försörjningsstöd och i handläggningen av ansökningar.
Utöver handläggning av ekonomiskt bistånd, stöttar socialassistenter klienter i att skaffa BankID, Mobilt Bank ID och visar hur klienten söker digitalt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
-har relevant högskoleutbildning ex. ekonomi, juridik, socialrätt,
- är flexibel, har hög arbetskapacitet och kan hantera olika situationer som uppkommer.
- har god samarbetsförmåga, tycker om att arbeta i team, är noggrann och har en hög servicekänsla.
- är lugn och fokuserar på rätt saker vid press och motgångar. Du hittar snabbt lösningar på uppkomna problem och ser möjligheter i förändringar.
- har digitala kompetenser och är bekväm i att lära upp vuxna personer som har olika begränsningar.
För att trivas hos oss behöver du vara lugn och stabil samt gilla att arbeta med många frågor samtidigt. Tidvis kan arbetsbelastningen vara hög och du har förmåga att fatta snabba beslut och agera utifrån dessa, trots ibland begränsad information eller svåra omständigheter. Du visar gott omdöme under tidspress, har hög integritet och du arbetar med fokus på uppdraget.
Vi utlovar en stimulerande arbetsplats där du har möjlighet att vara innovativ om du ser utmaningar snarare som möjligheter.
ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Facklig representant
Se hemsida www.sigtuna.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Olive Carlson
08-591 26 693