OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svalövs Kommun – med ett strategiskt läge inom familjen Helsingborg – erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv, samt goda förutsättningar för ett dynamiskt företagande. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla. Här bor ca 13 700 invånare.
ARBETSUPPGIFTER
Hos oss får du får möjlighet att utveckla och utvecklas i ett spännande och utmanande ledningsuppdrag. Tillsammans arbetar vi varje dag för att skapa det största värdet för våra medborgare. Vill du vara med?!
Socialchefen har ansvar för sektor social omsorg och ansvarar för att leda och driva arbetet med sociala omsorgsfrågor inom hela kommunen (motsvarande förvaltningschefs uppdrag). Inom social omsorg finns det totalt cirka 460 årsarbetare omräknat från totalt cirka 900 tillsvidareanställda och visstidsanställda. Hela social omsorg har en kostnadsbudget på cirka 330 miljoner kronor och sektorn social omsorg är uppdelad i tre verksamhetsområden:
• Individ- och familjeomsorg
• Vård- och omsorg
• LSS integration
Inom respektive verksamhetsområde rapporterar verksamhetscheferna direkt till socialchefen. I uppdraget ingår även ett övergripande ansvar för intern och extern verksamhet samt ansvar för uppföljning av interna och externa utförare då Svalövs kommun har infört LOV.
Socialchefen är ansvarig tjänsteman i socialnämnd och i vård- och omsorgsnämnden och ingår i kommunens ledningsgrupp. Socialchefen rapporterar direkt till kommunchefen.
Det är socialchefens ansvar att säkerställa att det finns verksamhetskompetens, beställarkompetens, myndighetskompetens, utvecklingskompetens samt kvalitetskompetens inom hela sektorsområdet.
I ditt uppdrag styr, leder, stöttar och utvecklar du cheferna inom organisationen med fokus på helheten och utgångspunkt i kommunens värdegrund – ”Tillsammans för Svalövs kommun”.
KVALIFIKATIONER
Som ledare och individ har du följande egenskaper:
• Resultatorienterad
• Coachande & inkluderande
• Strukturerad & tydlig
• Trygg med god självinsikt
• Förmåga att tänka strategiskt och visionärt
• Uthållig
Kvalifikationer:
Examen från socialhögskola eller annan examen som bedöms likvärdig eller relevant.
Minst fem års erfarenhet som chef.
Erfarenhet från att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Erfarenhet av ekonomistyrning av aktuellt verksamhetsområde.
Ledarskapsutbildning
Erfarenhet av ledningsgruppsarbete
Meriterande erfarenheter och kunskaper:
Erfarenhet av kvalitetsledningssystem.
Föredragande i politisk nämnd eller motsvarande
Kunskap inom lämplig lagstiftning.
Erfarenhet av förändringsarbete
Övriga krav:
Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska.
Du har god social kompetens och retorisk förmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tjänsten förutsätter att du innehar B-körkort.
I Svalövs kommun tror vi på mångfald och strävar efter en verksamhet som berikas av våra medarbetares olika bakgrunder, erfarenheter, kunskaper och personligheter. Vi välkomnar alla sökande!
ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Svalövs kommun är en allmän handling.
Användaren samtycker till och godkänner att Aditro hanterar personuppgifter i enlighet med Aditros Policy om Personuppgifter och Cookies.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-704 704.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.