OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.
Socialförvaltningen arbetar med stöd och omsorg av olika slag. Det kan till exempel vara med barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättningar eller människor i behov av stöd i olika livssituationer. Inom omsorgen av äldre och funktionsnedsatta arbetar socialförvaltningen med myndighetsutövning, beställning, finansiering och uppföljning av kvaliteten i verksamheten. Socialförvaltningen ansvarar även för kommunal vård och omsorg i egen regi.
Socialförvaltningen arbetar på uppdrag av två politiska nämnder, Socialnämnden samt Vård- och omsorgsnämnden. Förvaltningen har idag cirka 450 medarbetare.
För mer information besök kommunens webbplats österåker.se.
Ditt nya jobb
Du leder arbetet på förvaltningen inom alla dess områden. Som socialdirektör representerar du förvaltningen gentemot Kommunstyrelsen. Förvaltningens avdelningschefer är föredragande men det ligger på socialdirektörens ansvar att samordna och hantera processer som leder fram till politiska beslut i Kommunstyrelse samt Kommunfullmäktige. En vanlig dag innehåller mycket möten och samverkan med olika förvaltningar, invånare och externa samarbetspartners.
I din roll har du ytterst ansvar för att kommunen erbjuder högsta kvalitet på de insatser som förvaltningen utför. De vi är till för ska uppleva nöjdhet, en hög kvalitet och god tillgänglighet i kommunens verksamheter. Den fysiska miljön, både verksamheten och den offentliga miljön, ska vara tillgänglig och attraktiv. Våra medarbetare ska ha väsentliga kunskaper och god kompetens inom respektive område för att kunna möta de vi är till för och deras anhöriga på ett bra sätt.
En viktig del i ditt uppdrag är att arbeta med kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete. Socialförvaltningen har ett tydligt myndighetsuppdrag som innebär att säkerställa att lagar och regler efterlevs utifrån socialtjänstlagstiftning och annat lagrum som rör förvaltningens verksamhetsområden.
Österåkers kommun är i tillväxt och med det kommer spännande utmaningar inom socialtjänstens alla områden, men kanske främst ett ökande behov av kvalitativ äldreomsorg på sikt.
Vi främjar och ser värdet av goda samarbeten med andra kommuner samt att skickliggöra politiken genom att ligga steget före. I Österåkers kommun har även vi ett väl fungerande samverkansavtal som vi värnar mycket om. För dig som chef innebär det att du har kontinuerliga möten och en löpande dialog med fackliga parter, gällande såväl organisations- som arbetsmiljöfrågor.
Din profil
Vi söker dig som har erfarenhet av att:
• Ha en ledarroll i en politiskt styrd organisation
• Leda andra chefer och även leda genom andra chefer
• Framgångsrikt leda strategiskt, tydligt framtidsorienterat utvecklingsarbete inom socialtjänstens område
• Arbeta med digitalisering inom socialförvaltningens område
• Samverka med andra samhällsinriktade instanser, andra kommuner och internt inom organisationen
• Arbeta med myndighetsutövning inom socialförvaltningens område
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
• Större organisationsförändring och helst att ha genomfört en stor organisationsförändringsresa
• Utförarverksamhet inom socialförvaltningens område
Du har en akademisk utbildningsbakgrund som socionom, jurist eller likvärdigt.
I ditt ledarskap är du trygg och stabil och kan hantera påfrestningar på ett lugnt och moget sätt. Du är beslutsför och modig, och innehar en stor energi för att initiera och genomföra utveckling och förbättringar. Du är visionär med uthållig förmåga att staka ut vägen mot formulerade målsättningar, som du kommer till avslut med. Du är nyfiken på nya digitala lösningar och håller dig kunnig och uppdaterad inom området – allt för att hela tiden ligga i framkant och skapa goda förutsättningar för en god kvalitet.
Du inger förtroende och vågar göra skillnad i arbetsgrupper, och du vill dina medarbetare väl. Du inkluderar, skapar delaktighet och har förmågan att på ett tillitsbaserat sätt delegera förtroenden och mandat.
Anställningens omfattning
Heltid
Anställningsform
Tillsvidare
Tillträde
Enligt överenskommelse
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med vår rekryteringspartner Gabriella Huss på HOME of Recruitment. Hon besvarar eventuella frågor och för gärna en fördjupad dialog.
Gabriella nås på 0708-68 58 45, gabriella.huss@homeofr.se
Du är mer än välkommen att söka tjänsten via HOME of Recruitments portal på webbplatsen jobb.homeofrecruitment.se/jobs. Du ansöker genom att bifoga ditt CV/LinkedIn-profil samt svara på ett antal frågeställningar som har hög bäring för rollen.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 21 maj.
Mer information
Besök gärna Österåkers kommuns karriärsida osteraker.se/jobbaiösteråker.
Kontaktuppgifter till fackliga företrädare hittar du på kommunens webbplats.
Inför anställning utförs säkerhetsprövning och registerkontroll i enlighet med säkerhetsskyddslagen, vilket kräver svenskt medborgarskap.
Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17