OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Höganäs ambition är att vara en av Sveriges bästa kommuner och våra förväntningar på oss själva är höga. Vi har invånaren och service i fokus och tillsammans åstadkommer vi goda resultat. Nyckeln till framgång är att ha medarbetare som brinner för sitt jobb, så det förväntar vi oss att du också gör!
Våra interna ledord är kommunikation och koncerntanke. Vi tror att ett öppet kommunikationsklimat ger effekt på vår kommun, våra invånare, våra företagare, våra föreningar och våra besökare. Höganäs blir då - väl värt att investera i.
Har du redan nu tankar om hur Höganäs kan bli en av Sveriges bästa kommuner? Då kanske du är den vi söker!
Socialförvaltningen och det kommunala omsorgsbolaget, Höganäs Omsorg AB, befinner sig i en utvecklings- och uppbyggnadsfas. Det innebär att den som får tjänsten erbjuds en spännande arbetsplats som fortlöpande förändras och anpassas utifrån medborgarnas och verksamheternas behov.
ARBETSUPPGIFTER
Vi har i uppdrag att arbeta för att familjehemsplacerade barn ska ha en kvalitativ och rättssäker vård. Som barnsekreterare kommer du att ha kontinuerlig kontakt med barn och ungdomar (0-21 år) placerade i familjehem enligt SoL eller LVU. Vi använder oss av BBIC vilket är väl förankrat i enheten.
Som barnsekreterare har du myndighetsansvar vilket innebär att du kommer att arbeta med bland annat överväganden, omprövningar, utredningar och vårdnadsöverflyttningar. I arbetsuppgifterna ingår exempelvis barnsamtal, samarbete med skola och BUP samt att arbeta för ett fungerande umgänge med biologiska föräldrar och andra närstående.
Då barnsekreteraren besöker de placerade barnen och deras familjehem kan arbete på kvällstid förekomma.
Eftersom många barn är placerade i familjehem runt om i Sverige innebär arbetet en del resor, främst med bil.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen samt relevant erfarenhet av socialt arbete. Du har tidigare erfarenhet av arbete som utredande socialsekreterare inom barn- och ungdomsvården eller barnsekreterare inom familjehemsvården. Arbetet kräver kunskaper i BBIC samt Lifecare.
Arbetet ställer krav på förmåga och kompetens att skapa relation till barnen. Flexibilitet, samarbetsförmåga och god problemlösningsförmåga är värdefulla egenskaper i detta arbete. Då arbetet till stor del innefattar kommunikation och samarbete, är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
"Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma/Offentliga Jobb via hjälpformuläret, se info på Offentliga Jobb - alternativt ring 0771-693 693.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Marie Wikander
042-33 77 36
Sara Jönsson
042-33 72 18 mellan 22/7 och 12/8
Ann-Christin Göransson
Din fackliga kontakt
042-33 71 00
Enhetschef Lotta Johansson
042-33 71 65
Psykiatrisamordnare Monika Paulsson
042-33 77 14
Enhetschef Dorte Svensson
042-33 74 60
SSR, via kommunens växel Ulrika Carlsson
042-33 71 00
Vision, via kommunens växel Carina Höjing
042-33 71 00
Avdelningschef Arne Nilsson
042-33 71 00