Socialförvaltningen söker en administrativ handläggare

Socialförvaltningen söker en administrativ handläggare

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens Individ och familjeomsorg. Förvaltningen är indelad i tre verksamhetsområden; Barn, unga & familj, Vuxen och Gemensamma resurser. Utöver dessa finns olika stödfunktioner. En av dessa är kvalitetsenheten, där den administrativa handläggaren ingår. På enheten finns också förvaltnings- och nämndssekreterare, system-ansvariga, jurist, koordinator, IT-resurser, en trainee och en chef. Eftersom ordinarie handläggare ska gå på föräldraledighet söker vi nu en vikarierande kollega.

Som handläggare arbetar du för att säkra och stödja förvaltningens kvalitetsarbete och en rättssäker ärendehantering. Du bidrar med specialistkompetens och ett helhetsperspektiv för att förvaltningen ska klara sitt uppdrag. Dina huvudsakliga uppdrag är att ansvara för det sociala utskottet och för förvaltningens hantering av avvikelser. Du utreder även övergripande ärenden, ansökningar om bidrag till föreningar och ingår dessutom som en resurs i nämnds- och förvaltningssekretariatet när det behövs.

Arbetsuppgifter
Uppdraget som utskottssekreterare innebär att du ansvarar för hela den löpande administrativa processen i utskottet. Detta betyder att du sammanställer underlag, säkerställer att ärenden är kompletta, skickar kallelser och handlingar, för protokoll, kommunicerar beslut och ansvarar för den övriga administrationen som hör till utskottsarbetet. Merparten av detta arbete sker digitalt. Du är en del av nämnds- och förvaltningssekretariatet och kollegorna där bistår varandra när det behövs för att säkerställa att sekretariatet alltid fungerar.

Uppdraget som handläggare och utredare av förvaltningens avvikelser innebär att du utreder lex Sarah-rapporter eller andra brister, föreslår åtgärder efter dialog med verksamheten, föredrar ärenden och följer upp åtgärder. Du driver olika projekt kopplade till dina uppdrag och fungerar också som utredare, till exempel av yttranden till andra myndigheter och av ekonomiska ansökningar från föreningar.



Kvalifikationer
Du som söker ska ha


• relevant högskoleexamen, gärna socionom
• kunskap om och erfarenhet av arbete med socialtjänstlagen och förvaltningslagen
• erfarenhet av socialt arbete
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av att handlägga och utreda ärenden
• god kunskap och erfarenhet av olika data- och ärendehanteringssystem
• förmåga att navigera obehindrat i Office-paketet
• mycket god administrativ förmåga
• mycket god kommunikationsförmåga och att du kan uttrycka och formulera dig enkelt och tydligt i såväl tal som skrift
• god förmåga att leda projekt
• förståelse för strategiskt arbete i offentlig sektor
• lätt för att få kontakt med andra människor och skapa goda relationer


Som person är du strukturerad, mycket noggrann, serviceinriktad, initiativrik och har en god förmåga att leda dig själv. Du har ett helhetsperspektiv, är analytisk, kan hitta alternativa lösningar, agerar proaktivt och har lätt att sätta dig in i arbetsuppgifter och system. Vidare har du integritet och är van att prioritera i ditt arbete. Du är ödmjuk, respektfull, bra på att lyssna och månar särskilt om delaktighet och ett mycket gott samarbete. Totalt sett bidrar du aktivt till att enheten ger förvaltningen goda förutsättningar för att våra invånare ska få det stöd de behöver till ett självständigt liv.



Varmt välkommen till en trevlig arbetsgrupp och ett viktigt uppdrag!


I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet för uppdraget.
Intervjuer kommer att ske den 20, 22 och 29 januari.

 

Övrig information
Sista ansökningsdag:  12 januari 2021

Anställningsform: Vikariat 100 % fram till och med 220831, eller tills ordinarie handläggare är tillbaka i tjänst.

Omfattning: 100%

Tillträdesdatum: 19 april 2021

Antal tjänster: 1



Som anställd i Helsingborgs stad får du subventionerad friskvård med 3000 kr och andra förmåner via vår förmånsportal Fördel Helsingborg. Det finns även tillgång till gymlokal på arbetsplatsen med träningsmaskiner, bastu, ljusterapirum, massagestol m.m.



För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2020
  • Ansök senast: 12 januari 2021

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024