Socialförvaltningen söker en IT-samordnare

Arbetsbeskrivning

Är du ute efter ett variationsrikt jobb, där du har en viktig roll att tillsammans med andra vara med och påverka socialtjänstens utveckling? Vi tror att vi i så fall kan ha jobbet som du letar efter.

Socialtjänsten har idag stora utmaningar inom bland annat kompetensförsörjning, ökande psykisk ohälsa, digitalisering och globalisering. Dessa utmaningar kräver utveckling av arbetsmetoder, organisation, ny kunskap och ny teknik.

Ett välfungerande IT-stöd är nödvändigt för att säkra uppföljning och understödja verksamhetsutveckling. En utökad digitalisering kan förenkla för medborgarna och gynna ett jämlikare samhälle. Säkra och pålitliga IT-system är också en arbetsmiljöfråga för medarbetarna i verksamheten. För att klara detta behöver förvaltningens stödresurser inom IT-området både utvecklas och förstärkas.

Socialförvaltningen är organiserad i tre sektioner; barn- och familj-, LSS-, och vuxensektionen samt en administrativ avdelning och en utvecklingsenhet på övergripande nivå. Inom förvaltningen arbetar ca 650 medarbetare.

Utvecklings- och IT-enheten har ett förvaltningsövergripande uppdrag som stödfunktion inom utvecklings-, kvalitetsuppföljnings- och IT-områdena. Målgrupperna är medarbetare/chefer och ledning inom socialförvaltningen. Grundvalen för verksamheten är att stödja, utveckla och vara delaktig i socialförvaltningens verksamhetsutveckling. Ledorden inom vår enhet är helhetssyn, samverkan och respektfulla möten. Vi arbetar ständigt för att förbättra både verksamhet och arbetsmiljö. Våra tjänster ska ytterst bidra till att kvalitetssäkra och uppnå de uppsatta målen för arbetet utåt gentemot faluborna och brukarna.

ARBETSUPPGIFTER

Dina uppgifter blir att vara med i och samordna socialförvaltningens IT-frågor, medverka i utvecklingsarbeten samt ge stöd till verksamheten i att se digitaliseringens möjligheter i verksamhetsutvecklingen. Som systemförvaltare för våra verksamhetssystem kommer du tillsammans med de andra IT-samordnarna att medverka i stödsupport och utbildningsinsatser till användarna. Du kommer att samverka med förvaltningens personal i IT-frågor, kommunens centrala IT-kontor och externa samverkanspartners/leverantörer. Det centrala IT-kontoret sköter driften av socialförvaltningens IT-miljö. Tjänsten har en tydlig utvecklingsinriktning mot verksamhetens nuvarande och framtida behov. Framtagning av rapporter, analys och utbildning inom uppföljnings-och statistikområdet blir även det en central arbetsuppgift.

TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER 

Vi söker dig som:

- har akademisk examen inom exempelvis systemvetenskap, samhälls- eller beteendevetenskap, kommunikation/information eller motsvarande.

- har erfarenhet av kvalificerat arbete i offentliga organisationer.

- har kunskap inom och erfarenhet av arbete med statistik och analys.

Som person är du analytisk, pedagogisk och initiativrik. Du är lyhörd och trivs i miljöer då du lär av andra för att förstå verksamheten, men även i situationer då du är den som lär ut. Kreativitet, servicekänsla och problemlösande förmåga är egenskaper vi värdesätter högt.

MERITERANDE

- Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten

- Erfarenhet av att ha arbetat med utvecklingsfrågor/organisationsutveckling och IT

- Erfarenhet/utbildning inom projektledning

FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE

För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta. 

SOCIALFÖRVALTNINGENS VÄRDEGRUND

”Ibland regnar det och då behöver vi skydd av ett paraply. Men så kommer solen fram igen och då klarar vi oss utan paraply.

Så ska vi på socialförvaltningen arbeta – som ett paraply.

Vi finns här när faluborna behöver oss. Vi bemöter dem lika respektfullt som vi bemöter varandra. Vi utgår från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i vårt engagemang. Vi har alltid barnens bästa i fokus.”

ANSTÄLLNINGSVILLKOR

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

UPPLYSNINGAR  

Utvecklingschef Göran Rosenström, 023-821 59, goran.rosenstrom@falun.se

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Christina Johansson, Vision, 023-821 10

Jan Nyberg, SSR, 023-821 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enl avtal
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 10 april 2017

Liknande jobb


Business IT Service Manager

Business IT Service Manager

22 november 2024

NetSuite Developer

22 november 2024

Informationssäkerhetssamordnare

20 november 2024

19 november 2024