OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialområdet, säljer tjänster, framför allt till stadens stadsdelsnämnder, samt bereder frågor till kommunstyrelsen om hela stadens socialtjänst utom äldreomsorgen samt arbetsmarknadsfrågor.
Inom socialförvaltningen arbetar cirka 900 medarbetare och arbetet präglas av engagemang och hög kvalitet. Socialförvaltningen är indelad i fyra avdelningar; avdelningen för stadsövergripande sociala frågor, socialtjänstavdelningen, avdelningen för mottagande av nyanlända och administrativa avdelningen.
Administrativa avdelningen består av följande enheter; ekonomi, personal, IT, jurist-, upphandling och föreningsstöd, nämndadministration och lokaler, kommunikation samt intern service. Därutöver ingår också två utförarverksamheter, boutredningsenheten och tillståndsenheten. Administrativa avdelningens uppdrag är att framförallt ge stöd och service till nämnd, ledning och chefer för att de ska uppnå sina mål. Nu söker vi en verksamhetscontroller som kommer att ligga under enheten för lokal och kansli, men rapporterar till ledning och chefer över hela förvaltningen.
Arbetsbeskrivning
Genom dialog och analys kommer du att stödja och vara behjälplig på förvaltnings-, avdelnings-, och enhetsnivå i upprättande av verksamhetsplaner, tertialrapporter, verksamhetsberättelser och internkontroll. Du stöttar våra verksamhetsområden och samordnar det systematiska kvalitetsarbetet i vårt styr- och uppföljningssystem (ILS).
Vi för en nära dialog med våra politiker och du kommer även att arbeta med att ta fram beslutsunderlag till vår nämnd genom att svara på remisser, skriva rapporter och göra utredningar. Du kommer ha omvärldsbevakning inom våra verksamhetsområden, samt medverka i stadsövergripande projekt- och utvecklingsarbeten. Du kommer att vara en viktig stödfunktion i förvaltningens strävan efter att konsekvent styra verksamheterna mot de resultat och förbättringar vi vill skapa för våra medborgare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning eller motsvarande som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms som likvärdig. Du har aktuell flerårig erfarenhet av samordning och utredningarbete, verksamhetsstyrning, verksamhetsuppföljning och analys på en strategisk nivå inom politiskt styrd organisation. Vi ser det som meriterande om du arbetat inom kommun och gärna Stockholms stad med liknande arbetsuppgifter. Vidare ser vi det som meriterande om du har praktisk erfarenhet och kunskap i Stratsysbaserade verksamhetssystemet ILS-webb. Goda kunskaper i Office-paketet främst Word är ett krav. Det krävs också mycket goda kunskaper i svenska både skriftligt och muntligt. Arbetet är självständigt och förutsätter att man på ett förtroendefullt sätt kan hantera såväl berörda personer som materialet i de ovan nämnda processerna.
Det personliga förhållningssättet värderas mycket högt. Som person är du kommunikativ och lyhörd och du har lätt för att bygga goda och förtroendefulla relationer. Du har en god pedagogisk förmåga och ett professionellt förhållningssätt. Du är nyfiken och vill bidra till att utveckla verksamheten. Du organiserar, driver och följer upp ditt eget arbete systematiskt. Du har god förmåga att arbeta även under tidspress.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Svensson, avdelningschef
08-50825075
Jessica Colbro, HR-konsult
08-50811737