OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till oss i Gislaveds kommun. Här får du möjlighet att göra en insats för våra invånare på olika sätt. Vårt uppdrag handlar om att bygga vårt samhälle och vi välkomnar dig att forma det tillsammans med oss. Vi erbjuder: En modig arbetsgivare - goda utvecklingsmöjligheter - förutsättningar för att du ska må bra.
Beskrivning
Vill du arbeta förvaltningsövergripande med att stärka vårt systematiska kvalitetsarbete inom vård och omsorg, funktionshinderomsorg och individ- och familjeomsorg.
Då ska du söka till oss!
Socialt ansvarig samordnare (SAS) är placerad på socialförvaltningens stab där vi arbetar med strategiska processer på förvaltnings- och nämndsnivå. På enheten arbetar administratörer, controller, förvaltningskoordinator, medicinskt ansvarig sjuksköterska, utvecklingsledare, nämndsekreterare samt systemförvaltare. Enheten har 11 medarbetare och leds av stabschef. Socialförvaltningen erbjuder genom sina verksamheter vård, omsorg, stöd och service så att invånare kan leva ett självständigt liv med så god livskvalitet som möjligt. Förvaltningen har 950 medarbetare och är indelad i tre olika verksamhetsområden; omsorg i ordinärt boende och hälso- och sjukvård, vård och omsorgsboende samt det tredje verksamhetsområdet individ och familjeomsorg och funktionsstöd.
Arbetsuppgifter
Som SAS har du en övergripande och strategisk funktion för kvalitetsstyrning inom socialtjänstens verksamhetsområden utifrån gällande lagar och föreskrifter. Du ansvarar för att kvalitet och säkerhet upprätthålls vad det gäller det sociala arbetet i verksamheten. I rollen arbetar du med att säkra verksamhetens processer samt att skapa och uppdatera rutiner. Du ansvarar för avvikelsehantering och utredning av Lex Sarah-rapporter samt gör eventuella anmälningar till tillsynsmyndigheten IVO.
Du analyserar och följer upp kvaliteten i verksamheten, exempelvis genom dokumentationsgranskning, uppföljning av följsamhet till rutiner och uppföljning av interna och externa mätningar. I samverkan med medicinskt ansvarig sjuksköterska och andra berörda aktörer skriver du kvalitetsberättelsen.
Du samarbetar tätt med stabens övriga roller, förvaltningens chefer och andra nyckelpersoner i verksamheterna med att utveckla verksamheterna samt åtgärder för att höja och säkerställa kunskapsläget.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan likvärdig utbildning. Du har god kunskap om lagstiftning och föreskrifter som styr våra verksamheter samt övergripande kommunal lagstiftning. Du har också kunskap om att arbeta med kvalitetssäkring, utredningsarbete och uppföljning inom socialtjänstens område. Du är trygg med att strukturera upp och driva dina processer framåt.
Det är meriterande med tidigare erfarenhet av arbete med utredningar, tillsyn och granskning inom vård och omsorg, funktionshinderomsorg samt individ- och familjeomsorg. Samt även meriterande om du har erfarenhet av utbildningsinsatser och uppföljning av effekterna inom verksamheterna.
Vi söker dig som tar egna initiativ, arbetar självständigt och stimuleras av att bidra till en effektiv och kvalitetsmedveten organisation. Du har en god analytisk förmåga och kan lätt sätta dig in i komplexa frågor, samtidigt som du arbetar lösningsfokuserat utifrån ett helhetsperspektiv tillsammans med kollegor.
För att lyckas i rollen och kunna stödja, informera och utbilda medarbetare samt chefer krävs att du har god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav.
I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.