Socialkonsulent

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till Sveriges utveckling och välstånd genom att vara delaktig i att fler människor har ett arbete att gå till och arbetsgivarna har den kompetens de efterfrågar? Det är en förlust varje dag en människa vill och kan arbeta utan att ha ett jobb att gå till. Inte bara för den enskilda, utan även för den arbetsgivare som har potential att växa om de hittar rätt person. Det har Sverige inte råd med.

Arbetsförmedlingen befinner sig mitt i ett stort och viktigt förnyelsearbete, därför letar vi efter dig som vill vara med på vår förändringsresa. Den innebär ökat fokus på större mervärde för både kunderna och myndigheten. En viktig del i vårt förnyelsearbete handlar om att utveckla relationerna med arbetsgivare och att hjälpa företag att på ett effektivt sätt hitta rätt kompetens. Läs mer om vår organisation och vårt myndighetsuppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se

I arbetsförmedlingens uppdrag ingår att bedriva arbetslivsinriktad rehabilitering i form av vägledande, utredande, rehabiliterande eller arbetsförberedande insatser. Socialkonsulenter inom Arbetsförmedlingen arbetar i hög utsträckning med utredningsinsatser för att bedöma och klargöra arbetssökandes förutsättningar för arbete i förhållande till sin sociala situation. Socialkonsulentens insatser syftar till att stödja arbetssökande att själva hantera de sociala situationer som påverkar deras förutsättningar för arbete. Den kvalitetssäkrade metod som socialkonsulenterna använder är "Arbetssocial utredning". Socialkonsulenten arbetar också med olika insatser till arbetsgivare. Detta för att arbetsgivare ska hitta arbetskraft och arbetssökande ska lättare hitta arbete

Specialisterna har ett konsultativt arbetssätt och arbetar på uppdrag av arbetsförmedlarna. Dokumentation utgör ett viktigt och ofta återkommande inslag i arbetsuppgifterna.

Arbetet innebär bland annat att utföra utredningsinsatser genom arbetssocial utredning. Klargöra om och hur arbetssökandes socialmedicinska svårigheter påverkar arbetsförmågan. Ge stöd och råd i sociala och socialrättsliga frågor till arbetssökande, arbetsförmedlare och arbetsgivare. Initiera, samverka och samordna insatser med externa aktörer och myndigheter. Förmedla kunskaper om hur sociala faktorer påverkar arbetsförmåga till arbetsförmedlare, specialister och samverkansparter.

Vi söker dig som har


• socionomexamen
• goda kunskaper om arbetsmarknaden och olika yrken
• goda kunskaper om tillämpliga delar av förvaltningslagen och relevanta delar av socialtjänstlagen
• god kunskap om olika myndigheters ansvar (t.ex Försäkringskassan, Kriminalvården, Socialtjänst) och om deras roll i samverkan med Arbetsförmedlingen
• goda kunskaper om beroendeproblematik och sociala svårigheter i förhållande till arbetsliv
• erfarenhet att arbeta lösningsorienterat
• förmåga att arbeta mål och resultatorienterat
• mycket god förmåga att samarbeta

Meriterande är


• erfarenhet av arbete med socialt utredningsarbete
• erfarenhet av att arbeta utifrån ett konsultativt arbetssätt
• intresse av mångfaldsfrågor
• erfarenhet av att arbeta med tolk

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmåga.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning om sex månader tillämpas om du inte redan har en tillsvidareanställning inom myndigheten. Placeringsort kommer vara i Södertälje.

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt Af-2016/0020 6832, vilken senast skall vara inkommen 15 augusti 2016. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 1 augusti 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


15 juli 2024

Arbetskonsulent

Arbetskonsulent

28 september 2023

22 augusti 2023