OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen. Vi skapar gemenskaper där unga syns, hörs och räknas. På denna grund bedriver vi ett 60-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige. Vi är ca 600 anställda och arbetar inom områdena; skola, ungdomskultur, arbete & entreprenörskap samt föredöme & framtidstro. Fryshusets verksamheter sträcker sig från kultur och nöjen till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala problem. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till. Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende.
Om oss
Fryshusets gymnasium har runt 1000 elever och drygt 100 lärare fördelade på fem nationella program och fyra varianter av introduktionsprogram, specialpedagogisk profil (AST) och gymnasiesärskola. Fryshuset Gymnasium är organiserad i fyra pedagogiska enheter med egna programrektorer och en rektor som leder helheten.
Om uppdraget
Estetiska programmet på Fryshuset gymnasium är en dynamisk verksamhet som erbjuder samtliga estetiska inriktningar. Tjänsten är huvudsakligen förlagd på estetiska programmets AST-verksamhet där undervisning sker i mindre klasser som består av elever som läser olika estetiska inriktningar. AST står för autismspektrumtillstånd och alla elever i denna grupp har behov av stöd som kompenserar för utmaningar inom autismspektrat. Individuella elevstödjande insatser är huvuduppdraget, men även lärarstöd kommer att ingå utifrån sökandens kompentenser och erfarenheter. Uppgifter som ingår är stödmentor med fokus på närvaro samt kontakt med vårdnadshavare och socialt stöd till elever under raster. Mindre liknande uppdrag i fler än en av skolans verksamheter kan förekomma.
Du är en naturlig del i ett arbetslag och förutsätts samarbeta nära skolans elevhälsoteam och andra lärare på estetiska programmet.
Om dig
Vi söker dig som är utbildad socialpedagog eller motsvarande. Du är noggrann, flexibel, lösningsfokuserad och värderar samarbete för att lösa komplexa situationer i verksamheten. Intresse för att arbeta med tydliggörande pedagogik samt att möta alla elever på ett positivt och respektfullt sätt är en förutsättning. Du har erfarenhet av att ha arbetat med ungdomar. Erfarenhet av att arbetat med blinda eller synskadade är meriterande men inget krav. Du är lyhörd med god samarbetsförmåga.
Vi söker dig som har lätt för att förklara och förtydliga, är en social och framåt person. Vi ser gärna en person som är självgående, ansvarstagande, samarbetsvillig, utåtriktad, flexibel och förtroendeingivande. Du ska ha en mycket god förmåga att kommunicera och samarbeta både med elever och personal.
Arbetsuppgifter
Uppgiften för elevassistenten är att underlätta skolarbetet för elev med blindhet så att eleven i så stor utsträckning som möjligt ska få samma möjligheter som andra elever att ta till sig undervisningen i de olika ämnen eleven har i sitt veckoschema. Elevassistenten har i det arbetet ha en kontinuerlig dialog med eleven och de olika lärare eleven har. Mycket av elevassistentens arbete handlar om att i dialog med lärarna förbereda och anpassa undervisningsmaterial efter elevens behov som t.ex. att förbereda utrustning (dator, punktdisplay, punktutskrifter, osv) inför varje lektion. Förberedelser av material som stenciler, instuderingsuppgifter, nyhetsartiklar eller vad nu som än kommer användas på lektionen tillgängliggörs för eleven. Kompetens inom digitalt- och punktutskrift är vanliga arbetsverktyg och om material inte finns behöver den sökande stötta eleen genom att verbalisera och diktera uppgifter.
Det är viktigt att elevassistenten tar initiativ till och kommer med förslag på anpassningar vid samverkan med lärarna. Särskilt viktigt är god förberedelse vid lektionsmoment som kan vara riskabla, t.ex. idrott. Under lektionstid handlar elevassistentens arbete mycket om syntolkning och hjälp med rent praktiska saker som eleven inte klarar av på grund av sin blindhet. Elevassistenten ledsagar eleven till och från lektionssalar samt i matsalen. Vidare stöttas eleven till och från lektionerna i Idrott och hälsa samt under dessa lektioner så att eleven kan delta i så stor utsträckning som möjligt. Elevassistenten arbetar för att succesivt öka elevens självständighet och att i allt större utsträckning kunna klara sig själv. Det är viktigt att ge utrymme och möjligheter för eleven att interagera med klasskamrater både under lektionstid och under raster. Elevassistenten hjälper även eleven vid särskilda aktiviteter såsom friluftsdagar, studiebesök och temadagar så att eleven i så stor utsträckning som möjligt kan delta.
Anställningsvillkor:
Anställningsform: tidsbegränsad ett år med möjlighet till förlängning.
Omfattning: 70-100%.
Tillträde: 15 augusti
Typ av tjänst: uppehållstjänst
Sista ansökningsdag: 19 juni 2022
Vi gör löpande intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas i förtid.
Kollektivavtal: Fremias Skolavtal 2022
Kontakt: frågor om tjänsten besvaras av Programrektor Magnus Jarnlo magnus.jarnlo@fryshuset.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Kringberg, HR-Generalist
Sofie Siegers Johansson, Samordnare
Annika Wennman, Rektor
Jonas Hjelm, Driftchef
Anja Frey, Platschef Stockholm
Malin Högberg, Projektledare
Jenni Nylander, Verksamhetsansvarig we_change
076-001 06 03
Andreas Bjurefors, Verksamhetsansvarig Maria ungdomsklubb
076-126 95 25
Sofie Siegers Johansson, Samordnare
073-950 22 60
Selina Juopperi, Verksamhetsansvarig |Elektra |United Sisters |Backa Systersk