OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Mälarhöjdens skola är Stockholms största grundskola F-9.
Skolan har ca 1250 elever och ca 150 personal. Den ligger nära storstaden med goda kommunikationer och nära naturen vid Mälaren. Skolan har höga resultat, god ekonomi och många elever söker till vår skola. Vi satsar på utveckling där systematisk kompetensutveckling av personalen är en naturlig del. Utöver satsningar på digitalt och kollegialt lärande, driver skolan ett eget elevhälsolyft för att arbeta främjande och förebyggande kring elevhälsa. Vår restaurang är en plats för trivsam samvaro där det serveras god och näringsriktig mat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en person som huvudsakligen ska arbeta i vår studio, en verksamhet där vi har elever i behov av stöd. I studion finns det pedagoger som planerar, genomför och följer upp den pedagogiska verksamheten. Du kommer även att arbeta med yngre elever inom årskurs F-5. Din roll kommer att vara att hjälpa eleverna med redskap för att förstå sin egen roll i lärandet, att skapa motivation utifrån de förutsättningar som eleverna har, samt att bistå pedagogerna i den dagliga verksamheten. I ditt arbete uppmärksammar och stödjer du elever med sociala svårigheter i skolmiljön. Du identifierar behov och du arbetar aktivt med insatser för en förändring, genom t.ex. motiverande samtal och strukturerad beteendeträning. Vi ser gärna att du är utbildad socialpedagog eller beteendevetare. Du har tidigare arbetat med elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Du har god förmåga att kommunicera med olika målgrupper såsom elever, vårdnadshavare samt skolpersonal på ett balanserat, lågaffektivt och respektfullt sätt. Du är van vid att samarbeta och att arbeta i en miljö som kräver flexibilitet och stor initiativförmåga. Du kommer att ingå i ett arbetslag med pedagoger som arbetar i studion och du kommer att vara i nära samarbete med skolans Elevhälsoteam.
Kvalifikationer
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för att lyckas i rollen. Vi söker därför en erfaren socialpedagog som är en ansvarstagande och trygg person, som brinner för att skapa en trygg skola. Personlig mognad och mod krävs för att framgångsrikt kunna leda samtal kring svåra frågor med elever och deras vårdnadshavare. Ett professionellt och tålmodigt agerande med problemlösande analysförmåga är viktigt i svåra situationer.
Övrigt
Kunskap och erfarenhet att arbeta med låg-affektiv pedagogik. Syfte att minska stress och problemskapande beteende genom att lära eleverna perspektiv och praktiskt förhållningssätt. Gärna kunskap om motiverande samtal (MI) som metodik i skolan.
Bred teoretiska kunskapsbas om vanliga neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/variationer såsom ADHD, ADD och autismspektrumstörningar med erfarenhet av praktisk metodik och förhållningssätt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Röhr, bitr. rektor
08-50843811 malin.rohr@stockholm.se
Micael Pettersson, rektor
08-508 438 47 micael.pettersson@stockholm.se