OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20240401
HVB Villa Poppel handhar 12 platser för ungdomar mellan 13-21år. Vi tar emot både pojkar och flickor och vi erbjuder självständighetsträning samt omsorg utifrån ungdomens behov. Vi vill skapa trygghet som möjliggör positiva förändringar i den unges liv. Våra uppdrag kommer från kollegorna på myndighetssidan och vi arbetar strukturerat med ungdomarnas vård utifrån genomförandeplaner och målreflektioner.
Hos oss arbetar ett tiotal personal med differentierad utbildningsbakgrund så som socionom, socialpedagog och behandlingsassistent. Eftersom vi är en dygnet runt verksamhet, har vi bemanning dag som natt.
Arbetsuppgifter
Som socialpedagog med utökat samordningsansvar (Teamledare), är ditt huvudsakliga uppdrag att säkerställa arbetet med behandling, uppdragsbeskrivningar och uppföljning av insatser samt att ge stöd, vägledning och handledning till såväl nya som erfarna medarbetare i det dagliga arbetet. Du är delaktig i att skapa samt upprätthålla rutiner och fungerande processer i det dagliga arbetet. I nära samarbete med sektionschef följer du upp verksamhetens mål och resultat samt driver förändrings-, kvalitets- och utvecklingsarbetet framåt. I arbetet ingår även omvärldsbevakning och att hålla dig uppdaterad gällande metoder och verktyg som används i verksamheten, samt att föra detta vidare till arbetsgruppen och se till att det implementeras i det vardagliga arbetet. I detta ingår även att delta vid verksamhetsövergripande sammanhang samt samordna arbetssätt och säkerställa att vi arbetar enhetligt.
Arbetet som socialpedagog med utökat samordningsansvar (Teamledare) inkluderar:
• Samordna det dagliga arbetet
• Stötta (handleda) personal i det dagliga arbetet.
• Ärendehandledning
• Samarbeta och vara en länk mellan öppenvård och utredning
• Vid behov bistå i komplexa ärenden samt att ”arbeta på golvet”
• Introducera nyanställda
För att främja kontinuitet mellan dag- och nattjänster samt bidra till en god arbetsmiljö för samtliga anställda och ungdomar, är arbetstiden förlagd mellan 07:00 – 16:00 måndag till fredag, samt enstaka kvällar vid behov. Du deltar vid varje överlämning.
I rollen som socialpedagog med utökat samordningsansvar (Teamledare) är du ett nära stöd till sektionschef.
Kvalifikationer
- Socionomexamen alt. annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Mångårig erfarenhet av kvalificerat arbete med ungdomar, exempelvis från HVB.
- Erfarenhet av att genomföra och följa upp insatser
- Erfarenhet av handledning/coachning av kollegor
- Kunskap i Journal Digital
- Goda kunskaper i svenska, såväl tal som skrift.
- Du har även B-körkort och vana av manuell växellåda.
Personliga egenskaper
Du är engagerad!
Som socialpedagog med ett utökat samordningsansvar (Teamledare), är du sektionschefens förlängda arm ut i verksamheten, varpå ett kreativt samarbete med chef är en nödvändighet.
• Du ska vara självgående och självständig, samt besitta en hög grad av mod och du tar ansvar, både för dina egna arbetsuppgifter samt för dina kollegors.
• Du vågar ta egna ställningstaganden utifrån din roll, även om de inte sammanfaller med andras åsikter, och du intar en självklar och naturlig ledarroll i arbets,- och ungdomsgruppen.
• Det är av yttersta vikt att du är trygg och stabil i dig själv med känslorna under kontroll, även i mer utmanande situationer.
• Du prioriterar och fokuserar på de för stunden viktigaste arbetsuppgifterna även vid hög arbetsbelastning och behåller ett realistiskt perspektiv.
• Du har förmåga till självinsikt och ett professionellt men personligt förhållningssätt.
• Du reflekterar över dina egna handlingar samt är trygg i att både ge och ta feedback.
• Du är strukturerad men har samtidigt en hög nivå av flexibilitet, både vad det gäller bemötande i olika situationer och förändrade omständigheter.
• Du är samarbetsinriktad, lyhörd och arbetar för att skapa ett gott arbetsklimat.
• Du identifierar och utvecklar relationer i grupp.
• Du har självklart ett starkt intresse för ungdomars levnadsvillkor OCH för organisatoriska frågor – det s.k. helikopterperspektivet.
Om arbetsplatsen
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: 7 månaders vikariat med stora möjligheter till förlängning.
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: 240601 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Intervjuer hålls v.12.
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98