OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.
Åbymoskolan söker en socialpedagog som brinner för att göra skillnad för eleverna i deras livslånga lärande, är du den vi söker?
Vilka är vi?
Åbymoskolan är en F-6 skola med fritidshem som ligger i Åby, en mil norr om Norrköping, med närhet till vacker natur. Enheten har cirka 70 kompetenta medarbetare och 515 unika, nyfikna och vetgiriga elever. Vi arbetar tillsammans för att skapa en bra skola och fritidshem med hög måluppfyllelse och god lärandemiljö.
Årskurs F-3 har cirka 300 elever och huserar i den stora skolbyggnaden som ligger längs med Nyköpingsvägen. Fritidshemmets fyra avdelningar, F-3, har tillsammans cirka 260 elever. Årskurs 4-6 har cirka 215 elever och håller för en period till i de fina paviljongerna som ligger vid Åby Arena, inte långt ifrån den stora skolbyggnaden.
Våra visionsord är Glädje, Kunskap, Trygghet och Ansvar, och det genomsyrar hela vår verksamhet. Vi utgår i vårt arbete från elevens nyfikenhet och upptäckarlust, och genom utmaningar vill vi stimulera till nya kunskaper. I det pedagogiska arbetet fokuserar vi mycket på elevers inflytande och delaktighet, samt tillgängliga lärmiljöer. Vi arbetar övergripande med trygghet och studiero.
Vi organiserar vår verksamhet i årskursvisa arbetslag där grundskollärare och andra professioner ingår och samverkar. Under skoldagen undervisas klasserna av klass- eller ämneslärare som också är mentorer, och det finns ett samarbete i första hand inom årskursen.
Vi har två stödteam med olika professioner, som till exempel speciallärare och socialpedagoger, som stöttar eleverna och sätter strukturer för hur pedagogerna kan stödja dem. Stödteamen är kopplade till respektive stadie.
Utöver professionerna i stödteamen så finns det på skolan ett elevhälsoteam bestående av skolsköterska, skolpsykolog, kurator samt specialpedagogisk kompetens. I elevhälsoteamet ingår även skolans rektorer. Vi är tre skolledare på Åbymoskolan som har ett nära samarbete tillsammans och elevhälsan är ett prioriterat område hos oss. Vi tror på en skola där vi tillsammans och gemensamt arbetar för att elevens hela dag skall bli den bästa möjliga!
Dina arbetsuppgifter
Din uppgift är att stödja och följa eleverna under hela skoldagen samt på fritidshemmet. Fokus för ditt stöd kommer delas för olika elevbehov där behov av anpassningar och stöd i sociala och interaktiva situationer, där verktyg som skapar trygghet, tydlighet och struktur är viktiga att behärska.
För att stödet ska tas emot av- och fungera för eleverna behöver ett förtroendefullt och relationsskapande förhållningssätt byggas mellan dig och eleverna samt tillsammans med dess vårdnadshavare.
Utifrån din relationsbaserade bas som behandlingspedagog blir du en nyckelperson i arbetet med att anpassa en helhet för elevernas hela dag och tillsammans med mentor och fritidspedagog se till så att eleverna lyckas utifrån elevernas förutsättningar och förmågor.
Struktur och tydlighet är grunden för din och elevernas gemensamma förutsättningar att lyckas och du förväntas lotsa, påminna och ”stå kvar” i alla sammanhang.
I tjänsten arbetar du i skolan och fritidshemsverksamheten.
Vem är du?
Du som söker har en socialpedagogisk högskoleexamen. Du ser till barnens behov och intressen och stödjer dem i deras utveckling såväl intellektuellt som socialt samt förtrogen med lågaffektivt bemötande. Du är kreativ, vågar tänka nytt och drivs av att utveckla barn och ungas talanger. Du har förmåga att samarbeta i team.
Du är flexibel, framåt och har alltid eleverna i fokus. Du har en vilja att samarbeta i arbetslag och ser möjligheter före svårigheter.
Du har framför allt ett varmt, tydligt och lugnt förhållningssätt och bemötande med fokus på de elever du stödjer. Du är är förtroendeingivande, strukturerad och hållfast.
Du har förmågan att kunna ge eleverna andra sätt att problemlösa både i ämnen och i det sociala. Vidare kan du skapa intressanta situationer, både under lektioner, på raster och på fritidshemmet. Du inkluderar gärna fler elever i sociala aktiviteter än bara de du stödjer.
Vi ser positivt på om du har erfarenhet av arbete med barn i behov av särskilt stöd och du har erfarenhet av inkluderande lärmiljöer och stödjande strukturer. För att lyckas i rollen och i arbetet "en skola för alla", ser du samverkan med andra som en självklarhet. Du kommunicerar rakt och tydligt i både tal och skrift.
Välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Arbetstid: Dag
Sista ansökningsdatum: Urval och intervjuer kommer att ske löpande, men vi vill ha din ansökan senast den 7 maj
Kontakt: Rektor Petra Bergenbrant, petra.bergenbrant@norrkoping.se, 011-15 38 83
Biträdande rektor, Maria Helander, maria.helander@norrkoping.se, 011-15 53 61
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.