OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skanörs skola, Skanörsgården och Skanörs förskola bildar tillsammans Skanörs rektorsområde. En verksamhet som sträcker sig från ett års ålder upp till 16 år.
I rektorsområdet är vi ca 110 medarbetare och ca 550 barn/elever fördelade på våra tre enheter. Enheterna ligger med kortare promenadavstånd från varandra.
Skanörs skola är vacker belägen i mitten av Skanör med närhet både till hav och naturområden. Vår skola är en tvåparallellig F-9 skola. Skanörs skola är en skola med målmedvetna och studiemotiverade elever samt driven och kunnig personal vilket visar sig i de goda resultat som eleverna når. På Skanörs skola vet vi att personal som mår bra också kommer att se till även eleverna mår bra.
Samarbetskulturen på vår skola beskrivs bäst med ordet tillsammans, ett tillsammans som har fokus på elevernas behov och resultat.
Hos oss erbjuds du;
- Ett bra arbetsklimat och trevligt kollegium med många behöriga och utbildade lärare och förskollärare.
- Interna fortbildningsinsatser genomförs utifrån medarbetare och arbetslagens önskemål samt behov.
- Under läsåret fortsätter rektorsområdets satsning på drivkraft och självledarskap.
- En kommunikativ, kvalitativ och transparent skolledning.
- God, vällagad och näringsrik pedagogisk lunch.
- Välskötta och rena lokaler.
ARBETSUPPGIFTER
Skanörs skola söker en socialpedagog som brinner för att göra skillnad i för eleverna i deras dagliga lärande och sociala samvaro. Din uppgift är att stödja och följa eleverna under hela skoldagen på raster och på lektionstid. Du kommer att arbeta på uppdrag av skolledningen och EHT. Ditt fokus kommer att vara åk 4-9, dels mot elever i behov av anpassningar och stöd i sociala och interaktiva situationer dels mot elevgrupper i behov av socialt samspel. För att stödet ska tas emot av- och fungera för eleverna behöver ett förtroendefullt och relationsskapande förhållningssätt byggas mellan dig och eleverna samt tillsammans med deras vårdnadshavare.
Struktur och tydlighet är grunden för din och elevernas gemensamma förutsättningar att lyckas och du förväntas lotsa, påminna och stå kvar i alla sammanhang. Vår verksamhet genomsyras av ett positivt synsätt och vi har en start tilltro till elevernas kompetenser. Du ser till barnens behov och intressen, stödjer dem i deras utveckling såväl intellektuellt som socialt. Du är kreativ, vågar tänka nytt och drivs av att utveckla barn och ungas talanger. Du har god förmåga att samarbeta med övrig personal. På sena eftermiddagar och lov arbetar du på fritidshemmet.
Du är tydlig, strukturerad, hållfast och noga med relationer och relationellt skapande. Du är kreativ och har förmågan att kunna ge eleverna andra sätt att problemlösa både i en skolsituation och i det sociala. Du har en god förmåga att skapa intressanta situationer, både under lektioner och på raster. Du inkluderar gärna fler elever, än bara de du följer, i sociala aktiviteter. Du har erfarenhet av arbete med barn i behov av särskild stöd och du har erfarenhet av inkluderande lärmiljöer och stödjande strukturer. För att lyckas i rollen ser du samverkan med andra som en självklarhet, du har hög grad av ansvarstagande. Du är flexibel, framåt och har alltid eleverna i fokus. Du har en vilja att samarbeta i arbetslaget och ser möjligheter framför svårigheter. Ett positivt förhållningssätt är något vi värderar högt. Vi lägger stor vikt vid personligt lämplighet.
Sammanfattningsvis är ditt uppdrag att främja elevernas närvaro, hälsa och välmående i skolmiljön samt att hjälpa eleverna att lyckas i skolan både socialt och i undervisningssituationer.
KVALIFIKATIONER
Utbildad socialpedagog - Krav
Ansvarstagande - 1
Tar självständigt ansvar för egna arbetsuppgifter i såväl framgång som motgång. Tar även ansvar för det gemensamma resultatet och gör det som behöver göras för att organisationen ska uppnå sina mål. Kommer med förslag på lösningar. Erkänner misstag och arbetar för att rätta till dem. Håller tidsramar.
Samarbete - 2
Uppmärksammar andras synpunkter och kompetens samt ger dem utrymme i gruppen på ett sätt som gynnar helheten. Identifierar och utvecklar relationer. Bidrar till att förtydliga för gruppen dess arbetsuppgifter och mål. Delar med sig av sin kunskap.
Strukturerad - 3
Planerar, organiserar och prioriterar sitt arbete på ett effektivt sätt. Bygger strukturer som även andra kan arbeta utifrån. Sätter upp och håller tidsramar.
Flexibel - 4
Anpassar med lätthet sitt arbetssätt efter ändrade förutsättningar. Agerar prestigelöst i samband med förändringar. Agerar för att främja sin egen utveckling och fortsatta lärande.
ÖVRIGT
Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss. Vi tillämpar löpanade intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas innan annonsens sista publiceringsdatum. Vi lägger stor vikt vid personligt lämplighet.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Annika Haak
0708-452155
Annica Olson Westerlind
040-425530
Christina Axåker
040-425531
Annika Olson Westerlind
040-425530
Annika Haak
Annica Olson Westerlind
040-42 55 30
Christina Axåker
040-42 55 31
Annica Olson Westerlind
040-42 55 30
Administrativ chef Martina Malmros
040-42 55 31
Rektor Annica Olson Westerlind
040-42 55 30