Arbetsbeskrivning
Ref: 20242149
Arbetsuppgifter
Lillhem är ett akutboende för kvinnor i hemlöshet med skadligt bruk och beroende, ofta i kombination med våldsutsatthet och psykisk ohälsa. Hit vänder sig kvinnor i olika åldrar, olika bruk av droger och med unika livshistorier, erfarenheter och behov. Det ställer höga krav på oss som personal att kunna växla mellan olika strategier och bemötande, beroende på situation och vem vi möter.
Nu söker vi dag- respektive nattpersonal. Arbetsuppgifterna handlar om att stödja, motivera och skapa trygga relationer med de boende och de kvinnor som använder våra akutplatser. En viktig del av arbetet är även att samverka med andra aktörer när det krävs, såsom exempelvis polis, sjukvård och social jour. Det ingår även vissa praktiska arbetsuppgifter såsom städ av boenderum vid utflytt, mat- och fikaservering och att vid behov kunna stötta klienter med exempelvis tvätt och städ. I uppdraget ingår även dokumentation, journalföring och upprättande av genomförandeplaner.
Som socialpedagog hos oss är det viktigt att vilja bidra till att utveckla verksamheten och bygga upp samverkan med andra professionella aktörer och myndigheter som arbetar med målgruppen kvinnor i hemlöshet med skadligt bruk och beroende.
Vad vi erbjuder dig
En mångfacetterad arbetsplats där mycket händer. Att jobba hos oss ger dig en chans att utvecklas både karriärmässigt och som människa. Som ny kan du räkna med en gedigen introduktion och som erfaren får du ständig kompetensutveckling. Nära till chefen, god arbetsmiljö och en bred palett av utvecklingsmöjligheter gör våra arbetsplatser attraktiva. Dessa värden tror vi på och jobbar intensivt med. Som anställd hos oss erbjuds du bland annat en bra introduktion, kompetensutveckling inom metodutveckling, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten ska du ha:
• Utbildning som socionom, socialpedagog, behandlingspedagog eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av socialt arbete
• Arbetat med personer som har en beroendeproblematik
• Erfarenhet att arbeta utifrån ett lågaffektivt bemötande
Du har även en god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• Arbetat med personer som har psykisk ohälsa
• Arbetat med personer utsatta för våld i nära relation
• Arbetat med personer i hemlöshet
• Erfarenhet att arbeta utifrån ett lågaffektivt bemötande
• Naloxonutbildning
• Utbildning inom MI och/eller lösningsfokus
• Arbetat med dokumentation inom liknande verksamhet
• Erfarenhet av arbete med skadereducerande förhållningssätt och metod
• Erfarenhet av samverkan med andra aktörer så som polis, sjukvård och socialtjänst
• B-körkort, manuell växellåda
Som person har du balans mellan att vara en teamplayer och kunna jobba individuellt. Du visar intresse och förståelse för andra människor och skapar laganda genom att uppmärksamma och synliggöra andras insatser. I arbetet lyssnar du på andra, skapar dialog och utveckling. Samtidigt har du en god förmåga att fokusera på din del av arbetet, du kan arbeta strukturerat och leda dig själv. Verksamheten kommer flytta till nya lokaler under hösten 2024 och det är viktigt att du har förmåga att hålla många bollar i luften samtidigt även under perioder av hög stress.
Vid tillsättning av dessa tjänster kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. Provanställning kommer ev. att tillämpas.
Om arbetsplatsen
Mer om Lillhem:
Lillhem är ett akutboende och boende med stöd som riktar sig till kvinnor över 21 år, som lever i hemlöshet och med skadligt bruk och beroende. Prioriterad målgrupp är våldsutsatta kvinnor. Boendet har tio (av socialtjänsten) bokningsbara platser samt fyra akutplatser för att kunna ta emot våldsutsatta och/eller hemlösa kvinnor med en aktiv missbruksproblematik. Verksamhetens arbete utgår från metoder som Harm Reduction, Lågaffektivt Bemötande (LAB), Lösningsfokuserad samtalsmetodik och Motiverande Samtal (MI).
Hur vi arbetar
Vi arbetar med ett starkt engagemang, alltid med Malmöbons bästa i fokus, och strävar efter lösningar som baseras på forskning och beprövad erfarenhet. Genom kreativt tänkande och öppenhet för nya idéer bidrar vi till en arbetsplats där respekt för individen och hållbarhet står i centrum. Detta ger oss verktygen att både utvecklas och skapa långsiktiga resultat.
Kort om vår organisation och förvaltning
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare (ev. ett vikariat)
Omfattning: Heltid dag/kväll: 38,25 tim. vecka. Heltid natt: 34,33 h/vecka.
Arbetstider dag/kväll: 07.25-16:30, 12:30-22.00, arbete varannan helg samt enstaka arbetspass 8.00-16.00
Arbetstider natt: 21.30-07.25, arbete varannan helg samt ett dagpass vart åttonde vecka.
Antal tjänster: 1-3
Tillträde: Enligt överenskommelse
Vid tillsättning av dessa tjänster kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. Provanställning kommer ev. att tillämpas.
Övrigt
I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga CV i din ansökan.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98