Socialrådgivare

Socialrådgivare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Välkommen till Rådgivningsenheten!

Nu söker vi medarbetare till vår rådgivningsverksamhet Viva. Som rådgivare får du ett roligt och stimulerande arbete, du får trevliga kollegor och ett givande uppdrag. Vårt gemensamma uppdrag är betydelsefullt och vi finns till för Faluborna.

Vi arbetar i nära samarbete med socialsekreterarna på missbruksenheten, vilka vi även delar chef med. Vi söker nu dig som vill bli en del av ett team som präglas av engagemang och vilja i att stödja målgruppen och ge möjlighet att finna ett meningsfullt liv utan alkohol, droger och spel. Vi erbjuder dig friskvårdspeng, möjlighet att semesterväxla och handledning.

Aktuell tjänst avser arbete som socialrådgivare inom Rådgivningsenheten som utför behandlingsinsatser för beroende av alkohol, droger och spel.

Arbetsuppgifter
Som socialrådgivare arbetar du med behandlande insatser för individer med beroendeproblematik från 18 år och uppåt. En viktig del i arbetet är att motivera klienten till att vilja bli nykter- och drogfri. Du arbetar också med stöd till deras anhöriga, i grupp eller enskilt. Du behöver vara intresserad och nyfiken av att arbeta med målgruppen som söker hjälp för alkohol/drogberoende och spel. 

Att vara med och leda behandlingsgrupp kan vara en del av dina arbetsuppgifter och därför behöver du ha viljan och intresset att leda och utveckla gruppbehandling.
I arbetet ingår upprättande av genomförandeplan som du genomför tillsammans med din klient. Dokumentation, uppföljning och regelbunden kontakt med socialsekreterare är viktiga delar i ditt dagliga arbete. Du behöver tycka om att dokumentera då det är en viktig del av ditt arbete.

Du deltar i utvecklings- och kvalitetsarbete i enlighet med aktuell lagstiftning, nationella riktlinjer samt övriga nationella och lokala styrdokument. Enheten står inför ett förändringsarbete där vi kommer att se över arbetssätt och metoder, så du behöver vara öppen för att arbeta med alla förekommande arbetsuppgifter som ryms inom din profession. Samverkan och samarbete internt och externt utgör en viktig del av arbetet. Det kan förekomma att du ibland behöver arbeta kvällstid så du behöver vara öppen för det och du kan behöva ta drogtester. 

Kvalifikationer
För rollen krävs: 

- Socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig högskoleutbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig

- Utbildning i Socialrätt minst 7hp

- Erfarenhet om skadeverkningar av missbruk och beroende av alkohol, droger och spel

- Erfarenhet av arbete med personer som har beroendeproblematik

- Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation

Personliga egenskaper
Som person är du stabil, har personlig mognad och du har intresse för att arbeta med samtalsstöd och behandling av målgruppen. Du har också lätt för att samarbeta, både internt med kollegor och externt. Du har god självinsikt och kunskap om dig själv i olika situationer i möten med andra. Du är lojal mot fattade beslut, samtidigt som du är öppen för förändringar i verksamheten gällande metoder och arbetssätt. Du är intresserad av att aktivt bidra till utvecklings- och kvalitetsarbete inom enheten.
Vidare har du god pedagogisk och kommunikativ förmåga att lära ut i förändringsarbete.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av att arbeta med manualbaserade metoder, såsom CRAFT, CRA, MET, ÅP, 12-steg, HAP. MI

- Erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom missbruk och beroende

- Erfarenhet av genomföra ASI

Anställningsvillkor
En eller två tillsvidareanställningar på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Kopior på betyg bifogas i ansökan. Intervjuer sker löpande under rekryteringstiden.

Kontaktuppgifter

Enhetschef Magdalena Dejke Rantanen, tel. 023-820 11

Fackliga företrädare

Christina Johansson, Vision, tel. 023-876 75

Jan Nyberg, SSR, tel. 023-821 67

Övrigt

Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet. 

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Magdalena Dejke Rantanen, Enhetschef

Arbetsplats

 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 november 2022
  • Ansök senast: 17 november 2022

Liknande jobb


22 november 2024

Specialistsocionom

Specialistsocionom

22 november 2024

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

22 november 2024

21 november 2024