OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Till förvaltningen för funktionsstöd söker vi dig som är socialrättsjurist och vill arbeta med kvalificerat juridiskt stöd inom socialrätt mot område Myndighet. Din placering kommer att vara vid enheten för information- och ärendehantering vilken förutom socialrättsjurist och förvaltningsjurist inkluderar ärende- och nämndprocess, arkiv och dataskydd. Enheten med elva anställda ingår i avdelning stab, kommunikation och säkerhet. Området Myndighet består av en avdelningschef, två verksamhetschefer och 13 enhetschefer.
I ditt nya uppdrag kommer du att bistå med kvalificerat juridiskt stöd till chefer, 1:e socialsekreterare och socialsekreterare för att säkerställa att vi har en rättssäker ärendehantering. Detta innebär att uppdraget innefattar stöd till verksamheter gällande tjänsteutlåtande och vid behov sammanställande av tjänsteutlåtande, rapporter, brev och andra handlingar. En del i ditt ansvar är också att vid behov uppdatera juridisk information inom området, säkerställa att rutiner och riktlinjer i verksamheten följer lagar och praxis, omvärldsbevaka och lämna analyser av rättsläget, kvalitetssäkra skrivelser till domstolar och myndigheter och upprätta tjänsteutlåtanden.
Du ska även kvalitetssäkra socialtjänstens arbete i lagstiftning, rättspraxis och de juridiska processerna. Tillsammans med processledare och verksamhet identifierar du behov av kompetensutveckling. Du planerar och genomför utbildningar och tar fram stödmaterial. Du kan även komma att bistå, samt vid behov själv, företräda nämnden i förvaltnings- och kammarrätt. Då vi arbetar i ganska nystartad, dynamisk och utvecklingsinriktad förvaltning juridiska arbetsuppgifter tillkomma.
Tycker du att det låter som ett spännande uppdrag och har kompetensen och viljan stärka upp oss i socialrättsliga frågor? Då hoppas vi se din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Som jurist mot myndighet trivs du i en roll där du får möjlighet att arbeta självständigt och ta stort ansvar i ditt arbete. Då du kommer att arbeta mot våra verksamheter krävs en förmåga att skapa förtroende och tillit för att kunna påverka dem du arbetar mot i rätt riktning. Genom att kommunicera på ett tydligt sätt utifrån din erfarenhet av socialrättsfrågor och med din yrkestrygghet tror vi att du har rätt grund att stå på för detta uppdrag.
Arbetet ställer höga krav på mål- och resultatorientering för att självständigt kunna driva socialrättsliga frågor framåt. Vidare kräver uppdraget att du väger samman komplex information med olika typer av hänsynstaganden och visar gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Tjänsten kräver naturligtvis även en god analytiska förmåga men den ser vi som självklar med din bakgrund.
Formella kompetenskrav
• Juristexamen med socialrättslig inriktning
• Minst ett par års arbetslivserfarenhet som jurist inom området socialrätt
• Fördjupade kunskaper i SoL, LSS, socialförsäkrings- och föräldrabalken samt offentlighets- och sekretesslagen
Meriterande
• Erfarenhet av att självständigt driva frågor med socialrättslig inriktning
ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden.
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologisk testning. De sökande som uppfyller kraven kommer få testen skickat till uppgiven e-post. Kontrollera därför även skräpkorgen i din mail.
I samband med rekrytering kan vi komma att be dig om någon form av arbetsprov så som exempelvis genomförda socialrättsliga utredningar.
Intervjuer för denna tjänst kommer att hållas digitalt på grund av rådande pandemi.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.