Socialrättsjurist IFO-FH

Arbetsbeskrivning

Lundby är en snabbt växande stadsdel. Här byggs mycket nytt och stadsdelen får en allt tydligare citykaraktär. Våra drygt 48 000 invånare har oftast bara några minuter in till centrala Göteborg tack vare utmärkta kommunikationer. Förvaltningens 2 800 medarbetare arbetar tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Vårt mål är att skapa en sammanhållen stadsdel, där människor har goda och rättvisa levnadsvillkor och upplever delaktighet.

ARBETSUPPGIFTER
Sektor IFO-FH har drivit ett omfattande utvecklingsarbete under de senaste åren och det finns en stabil plattform för det fortsatta arbetet. Att arbeta tillsammans för att utveckla människans egna resurser är sektorns motto och genomsyrar allt arbete.

Sektor IFO-FH leds av en sektorschef och består av tre verksamhetsområden Myndighet/Bistånd, Sysselsättning/Personligt stöd/Service och Boende, vilka leds av varsin områdeschef. I sektorn ingår också en administrativ enhet under ansvar av en administrativ chef.

Vill du arbeta inom socialtjänsten med kvalificerat juridiskt stöd inom socialrätt i en spännande och expansiv stadsdel? Då är du den person vi söker till en ny kvalificerad tjänst som jurist.

Tjänsten som jurist inom socialrätt är placerad vid den administrativa enheten tillsammans med övriga specialistfunktioner. Du samarbetar bl a med verksamhetsutvecklare kopplad till sektorschef, kvalitetsutvecklare, SAS, nämndsekreterare, stadsjurister samt övriga nyckelfunktioner.

Tjänsten som jurist består av kvalificerat juridiskt stöd till chefer och handläggare. I uppdraget ingår att säkerställa att sektorn har en rättssäker ärendehantering och rapportering till individutskottet. I ditt uppdrag ingår sammanställande av tjänsteutlåtande, rapporter, brev och andra handlingar. Ditt ansvar är att uppdatera juridisk information inom sektorn, säkerställa att rutiner och riktlinjer i verksamheten följer lagar och praxis, omvärldsbevaka och lämna analyser av rättsläget, kvalitetssäkra skrivelser till domstolar och myndigheter och upprätta tjänsteutlåtanden. Du ska vägleda socialsekreterarna i lagstiftning, rättspraxis och handläggningsprocess. Du identifierar kompetensutvecklingsbehov, planerar och genomför utbildningar och tar fram stödmaterial.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har juristexamen med inriktning socialrätt. Ett krav är erfarenhet av juridiskt arbete, gärna från domstol som t.ex. förvaltningsrätten. Vi ställer krav på goda kunskaper i SoL, LSS, LVU, LVM, Föräldrabalken, Offentlighets- och sekretesslagen, Förvaltningslagen och kommunalrättslig lagstiftning samt avtalsrätt. Vi ser det som meriterande av du är notariemeriterad och har dokumenterad erfarenhet av att leda, organisera och genomföra förhandlingar i domstol.

Som person är du mål- och resultatorienterad och stimuleras av att bidra till en effektiv och kvalitetsmedveten organisation. Du trivs i en roll där du får möjlighet att arbeta självständigt och ta stort ansvar, samtidigt som du värdesätter och själv bidrar till ett bra samarbete inom verksamheten.

För denna tjänst söker vi dig som har en hög analytisk och strategisk förmåga, som är lyhörd och kommunikativ och som har en förmåga att kunna påverka andra.
En god förmåga att kunna uttrycka dig väl på svenska språket i tal och skrift är nödvändigt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, juridisk kunskap och pedagogisk förmåga.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en framgångsfaktor för en högre kvalitet gentemot de vi är till för och i vårt interna utvecklingsarbete.

Friskvård är viktigt för oss. Vi har rökfri arbetstid och alla anställda har tillgång till ett brett utbud av tränings- och kulturaktiviteter.

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Göteborgs Stad har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Johan Gilberth, Rektor
031-366 73 20
Jim-Alex M. Hirschi, Administrativ chef
031-366 75 45
Henrik Alriksson, Verksamhetsutvecklare IT/Teaml
031-366 79 51
Per-Gunnar Lundén, Enhetschef
031-366 73 58
Olena Ostrovska, Rektor

Cecilia Molander Jarlöv, Biträdande rektor
072-516 44 37
Gerd Elmander, Rektor
031-366 78 10
Ola Sundberg, Rektor
031-366 72 82
Torbjörn Broomé, Rektor
070-785 66 97
Yvonne Börjesson, Rektor
031-366 73 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad., SDF Lundby
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2016-12-01 eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 15 augusti 2016

Besöksadress

Wieselgrensgatan 11
None

Postadress

Box 22006
Göteborg, 40072

Liknande jobb


26 november 2024