OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!
ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltningen Nordost söker nu, tillsammans med Socialförvaltning Centrum, en socialrättsjurist. Tjänsten är organisatoriskt placerad i Nordost men kommer också till hälften ha som uppdrag att stötta Socialförvaltning Centrum. Som jurist hos oss blir du en del av avdelningen stab och kommunikation och är underställd kanslichefen. Avdelningen ansvarar för frågor kopplat till nämnd, utskott, registratur, juridik, arkiv, kommunikation, informationssäkerhet och IT. Du kommer arbeta tätt tillsammans med ytterligare en socialrättsjurist inom samma organisation samt tillsammans med jurister i övriga socialförvaltningar och nätverk över staden.
I tjänsten som jurist bistår du med kvalificerat juridiskt stöd till chefer och handläggare inom förvaltningen. I uppdraget ingår att säkerställa att förvaltningen har en rättssäker ärendehantering. Du kan få företräda nämnden i rätten. I uppdraget ingår bland annat att uppdatera juridisk information inom förvaltningens område, upprätta och säkerställa att rutiner och riktlinjer i verksamheten följer lagar och praxis, omvärldsbevaka och lämna analyser av rättsläget, kvalitetssäkra skrivelser till domstolar och myndigheter. Du kommer att vägleda socialsekreterare i lagstiftning, rättspraxis och handläggningsprocesser. Du identifierar kompetensutvecklingsbehov, planerar och genomför utbildningar och tar fram stödmaterial.
KVALIFIKATIONER
För den här tjänsten krävs att du har juristexamen eller motsvarande. Du ska även ha erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning. Du behöver goda kunskaper i SoL, LVU, LVM, föräldrabalken, kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen och förvaltningslagen. Vi ser det som meriterande om du är notariemeriterad eller har erfarenhet av att arbeta med processföring i förvaltningsdomstol eller allmän domstol. Det är även meriterande om du har god kunskap inom avtalsrätt och GDPR samt erfarenhet av arbete med familjerättsliga frågor. Uppdraget kräver goda IT-kunskaper.
Som jurist är du mål- och resultatorienterad och stimuleras av att bidra till en effektiv och
kvalitetsmedveten organisation. Du har en god förmåga att arbeta systematiskt och prioritera på ett effektivt sätt. Du trivs i en roll där du får möjlighet att arbeta självständigt och ta stort ansvar, samtidigt som du värdesätter och själv bidrar till ett bra samarbete och verksamhetsutveckling inom förvaltningen.
För att lyckas i tjänsten behöver du ha en god analytisk och strategisk förmåga, vara lyhörd och kommunikativ samt ha god förmåga att kunna påverka andra. Tjänsten ställer också krav på att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
Välkommen med din ansökan!