OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.
Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden ”Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige.” Mölndals stad har drygt 4 600 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 63 340 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i verksamhetsområden utifrån barn och unga, familjerätt, ekonomiskt bistånd, vuxen samt arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Till detta kommer även en administrativ stab.
ARBETSUPPGIFTER
Som barnsekreterare ansvarar du för placerade barn och ungdomar, både enligt SoL och LVU. Du hanterar alla förekommande frågor som kan uppstå i barnets liv, följer upp insatsen och samarbetar med ansvarig familjehemssekreterare. Arbetet syftar till att barnet ska få en god utveckling och en gynnsam skolgång. Vi har ett nära samarbete med skolpedagogen som är knuten till enheten. I arbetet ingår regelbundna träffar med barnen, uppdragstagare och samverkanspartners.
Enheten består av elva socialsekreterare som är indelade i tre grupper, barnsekreterare, familjehemssekreterare och socialsekreterare som arbetar med kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Till gruppen hör också en specialpedagog. Enheten ingår i verksamhetsområde barn och familj. Det finns ett nära samarbete med bl. a utredning barn och unga, familjerätt samt öppenvården.
På enheten är det ett positivt arbetsklimat och bra sammanhållning med en arbetsgrupp som är engagerad och kunnig. Placeringarna och insatserna följs upp enligt BBIC:s livsområden. Det pågår ett kontinuerligt arbete med att utveckla verksamheten.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs att du har socionomexamen eller annan relevant examen på grundnivå i högskolan enligt bestämmelserna samt att du har erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av beslutade insatser. Då arbetet är omväxlande och flexibelt är det viktigt att du är lyhörd och inkännande, har god samarbetsförmåga, goda kunskaper inom relevant lagstiftning samt har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Arbetet är självständigt men du måste också ha förmåga att arbeta i team då det är ett nära samarbete mellan dina närmaste kollegor och kollegor på utredningsenheten. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med uppdragstagare och/eller myndighetsutövning. Mölndals stad har BBIC-licens och vi ser gärna att du har erfarenhet av BBIC.
B-körkort erfodras.
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-10 10 29.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Omfattning på tjänsten är heltid men möjlighet till deltid finns.
Kontaktpersoner på detta företaget
Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26