Socialsekretare

Arbetsbeskrivning

Enheten för arbetet och kompetens, Försörjningsstöd

Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring är ett stort inslag. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.

I Västervik arbetar vi med ett hållbart arbetsliv och värnar om varje arbetstagares arbetsmiljö. Vi har Sveriges viktigaste jobb - som är inspirerande och meningsfulla där du kan göra skillnad. Viktigt för oss är att alla arbetstagare trivs och känner att de får utvecklas i sin yrkesroll. Som medarbetare i Västerviks kommun ska du gå till och ifrån jobbet med en positiv känsla. Vi hoppas att du vill vara med och utveckla våra verksamheter.

Enheten för arbete och kompetens inom kommunstyrelsens förvaltning samlar kommunens verksamhet som har med arbetsmarknad att göra. Förutom försörjningsstöd arbetar vi också med integrationsfrågor, kompetensutveckling med tonvikt på eftergymnasial utbildning samt en omfattande aktivitetsdel.

Vi erbjuder dig
Ett stimulerande uppdrag som bygger på att aktivt arbeta med förändringsarbete på både individ- och organisationsnivå i en arbetsgrupp med hög personaltäthet, lång erfarenhet och arbetsglädje. Som nyanställd får du en grundlig introduktion som löper över ca två år och goda möjligheter att utveckla din kompetens ytterligare. Vi använder oss av MI och du får kontinuerlig utbildning.
Under hösten 2016 påbörjas ett psykosocialt hälsoprojekt där du kan använda en timme per vecka under arbetstid för vila, återhämtning eller träning. Som medarbetare i Västerviks kommun har du också en hälsoförmån i form av ett friskvårdsbidrag. Förmånen kan användas till enklare slag av motion och annan friskvård. Du har även rätt till fria bad i simhallen, där arbetsgivaren står för kostnaden.

Dina arbetsuppgifter
Inom försörjningsverksamheten arbetar vi med fokus på egen försörjning och sysselsättning, arbete och utbildning. Som socialsekreterare är du processledare i dina ärenden och samarbetar både internt och externt.

Arbetsuppgifterna består av handläggning, utredning, beslut inom området försörjningsstöd och insatser, stöd, motivationsarbete och samverkan med enskilda, kollegor och samarbetspartners. Handledarskap till framförallt studenter inom yrkesområdet kan periodvis bli aktuellt och som en del av ordinarie arbetsuppgifter. Vi har handledning för handläggargruppen men även i tvärgrupper för att främja ett gott samarbete kring våra klienter.

Din kompetens
Vi vill att du har socionom- alternativt socialpedagogexamen, om du har tidigare erfarenhet från arbetsområdet så är det meriterande.

Du har mycket god empatisk förmåga och god kunskap i att möta människor med olika behov och bakgrund. Du kan arbeta självständigt med en god kreativitet och förmågan att se helheten. Du har goda kunskaper i svenska språket och är van att uttrycka dig i både tal och skrift. Tjänsten som socialsekreterare kräver ett flexibelt, stabilt och kontrollerat arbetssätt med gott omdöme och god samarbetsförmåga.





Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Västerviks kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • -
  • Tillsvidare. 100%. Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 4 juli 2016

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024