OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lindesberg är pärlan invid Lindesjön. En oas för vissa. Ett ännu outforskat område för andra. Oavsett vad Lindesberg betyder för dig har vi mycket att erbjuda. I stadskärnan så väl som utanför. Vår styrka är vår storlek. Vi är Kloten i norr och Fellingsbro i söder, samt allt däremellan.
Socialförvaltningen, avdelningen för Individ och familj, enheten för
ensamkommande barn och unga, myndighetskontoret, söker en socialsekreterare
för ensamkommande barn. Anställningen avser 100 % och är en tillsvidare-
anställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Avdelningen för individ och familj består av enheten för ensamkommande
barn och unga, försörjningsstöd, alkohol- och narkotikagrupp innefattande
myndighetsutövning och behandlingsarbete, socialpsykiatri, myndighetskontor
för barn och familj samt öppenvård inom barn och familj. Lindesberg arbetar
för att bibehålla kvalitet och rättssäkerhet i arbetet med barn och familjer,
där den enskildes delaktighet är en viktig del. Inom avdelningen pågår
utvecklings- och förändringsarbete. Vi söker nu dig som är utbildad
socionom och som vill vara en del i vår utredargrupp vid myndighetskontoret
inom barn och familj.
Arbetsbeskrivning:
Du kommer att arbeta med ensamkommande barn. Arbetet består i utredning och
handläggning av ärenden enligt SoL och LVU samt uppföljning av beviljade
insatser. Vi använder oss av utredningsmetoden BBIC, barns behov i centrum.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU samt följa upp beslutade
insatser. Samverka med godemän, särskilt förordnad vårdnadshavare, kommunens
eget HVB, andra förvaltningar och myndigheter kring barnen. Vi har ett väl
utvecklat samarbete med bland annat barn och utbildningsförvaltningen.
Kompetenskrav:
- Socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Erfarenhet av myndighets utövning
- Goda kunskaper om handläggning och dokumentation
- B- körkort
Du behärskar det svenska språket på ett sätt att du kan kommunicera med
klienter och personal. Du kan skriftligen dokumentera det verksamheten kräver.
Då uppdraget innehåller samverkan med enskilda och familjer samt andra
verksamheter och myndigheter i stor omfattning krävs en god förmåga att
samverka med andra och att kunna tydliggöra vad socialtjänsten kan bidra
med i dessa sammanhang. Du bör vara kreativ och flexibel. Vi kommer att
lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande:
- Goda kunskaper om gällande lagstiftning
- Utbildning i BBIC
- Erfarenhet av samverkan med barn och utbildning samt
andra myndigheter
- Goda kunskaper när det gäller dokumentation
- Utbildning i samtal med barn
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00.
Vi tar endast emot ansökningar via HR-supporten.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Per Sundelius
0581-813 56
Rektor Margarita Fernandez
0581-814 04
Rektor Lars Speziali
0581-812 84
Rektor Jimmy Fagrell
070-272 07 89
Rektor Karin Johansson
0581-813 42
Rektor Eva Boström
0581-813 91
Rektor Per Wernborg
0581-813 17
Förvaltningschef Kaj Söder
0581-811 86
Rektor Johan Ringaby
0581-815 42
Rektor Michael Tybell
070-544 43 53