Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Tranemo kommun är vårt naturliga val av bostadsort. Här bor vi i en naturskön kommun i storstadens närhet. Här finns ett boende som passar alla – oavsett om man vill bo i en större ort, på landsbygden eller sjönära.

Vi bor i ett samhälle som jobbar för att vara ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart, där vi känner oss friska och trygga i en bra välfärd. Hos oss är mångkulturen en tillgång eftersom vårt samhälle är öppet och generöst.

Tranemo kommun har ett rikt förenings- och kulturliv. Kulturupplevelser är en viktig del av livet och fritiden är rik och varierad. Med stolthet lyfter vi fram våra kulturskatter och turistmål.

Kommunen, föreningarna och näringslivet har utvecklat en nära samverkan där ideella krafter och goda idéer tas tillvara – på det området är Tranemo kommun bland de bästa i Sverige.

Välutbyggda kommunikationer skapar möjligheter för medborgare. Det är enkelt och stimulerande att driva företag i Tranemo kommun där grogrunden finns för ett växande näringsliv.

I Tranemo kommun känner du dig välkommen. Vi verkar för en stark känsla av samhörighet. Vi skapar mötesplatser som möjliggör inflytande och delaktighet i hela kommunen.

Närheten till varandra bygger relationer för framtiden.

Vill du arbeta i en liten kommun där du ges möjlighet till delaktighet i alla delar som rör barn och unga och familjer som kommer i kontakt med socialtjänsten? Vill du växa och utvecklas inom yrket i en kompetent och entusiastisk grupp? Vill du jobba i en kommun där organisationen möjliggör ett gott och nära samarbete mellan både enheter inom omsorgssektionen och med andra verksamheter såsom skola och fritid?

I Tranemo är hela socialtjänstens myndighetsutövning samlad på ett ställe. Vi är indelade i de fyra grupperna försörjningsstöd, barn/unga/ensamkommande, socialpsykiatri/LSS/vuxen och bistånd för äldre.

Vi söker nu socialsekreterare till barn/unga/ensamkommande-gruppen. I guppen arbetar socialsekreterare med ansvar för utredning och uppföljning, familjehemssekreterare och socialassistent. En av två myndighetschefer har ansvar för daglig arbetsledning och metodutveckling för gruppen.

I gruppen utreder vi barn och unga samt ensamkommande barn och ungdomar i åldrarna 0-20 år. Vi är inne i en aktiv utvecklingsfas där vi bland annat implementerar och utbildar i reviderade BBIC och "Samarbete för trygghet" (som bygger på Signs of safety). Utvecklingsarbetet planeras gemensamt med vår interna öppenvård, HVB och externa aktörer såsom skola och hälsovård.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsterna innebär kvalificerat utrednings- och förändringsarbete med barn, ungdomar och deras familjer och att följa upp de insatser som beslutats. Man bedömer behov och fattar beslut utifrån SoL och LVU. Arbetet bedrivs i nära samarbete med barnet eller ungdomen och dennes familj och i samverkan med andra, för klienterna, viktiga aktörer.

Vi erbjuder dig:
•En trevlig arbetsplats med engagerade kollegor och ett gott samarbetsklimat både internt och externt.
•Närhet till chefer, arbetsledning och enkla beslutsgångar.
•Metodhandledning kontinuerligt vid behov samt strukturerat varje vecka och regelbundna ärendegenomgångar.
•Rimlig arbetsbelastning och möjlighet till reflektionstid.
•Utbildning i och möjlighet att arbeta utifrån "Samarbete för trygghet" som är ett konkret och lösningsfokuserat arbetsverktyg.
•Utbildning och handledning i reviderade BBIC som utgör grunden för arbetet.
•Möjlighet att utvecklas och växa in i roller som socialsekreterare med stöd av erfarna kollegor och chefer.
•Extern processhandledning.
•Flexibel arbetstid.
•Friskvårdsersättning.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning.

Erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning är meriterande liksom erfarenhet av att arbeta med barn, ungdomar och familjer. Det är viktigt att du har en positiv människosyn. Vi ser gärna att du har en god analytisk förmåga och är duktig på att uttrycka dig i tal och skrift. Vi uppskattar engagerade, kreativa medarbetare som ser lösningar och tar egna initiativ.

Arbetet ställer krav på att du är strukturerad, har god organisationsförmåga, är trygg och har ett gott bemötande. Du behöver kunna arbeta både självständigt och i samarbete med andra.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21
Samordnande socialsekreterare Marie Axelgren Tapper
0325-57 62 03
Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21.
Samordnande biståndshandläggare Lisbeth Koerffer
0325-57 62 37
Funktionschef myndighetsutövning Anna Wahlström
0325-57 62 40
Myndighetschef Anna Wahlström
0325-57 62 40

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tranemo Kommun , Myndighetsutövning
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-09-01 Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 17 juni 2016

Besöksadress

Storgatan 26 Tranemo
None

Postadress

Storgatan 26
Tranemo, 51480

Liknande jobb


Familjebehandlare, vikariat

Familjebehandlare, vikariat

26 november 2024

26 november 2024

Familjehemskonsulent

Familjehemskonsulent

26 november 2024