OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 38 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun är indelad i sju enheter; Barn- och familj, ungdom, vuxen, ekonomi, familjerätt-, Sandvikens familjecenter samt boenden för ensamkommande barn.
Inom förvaltningens ansvarsområde finns även samordningsansvaret för kommunens drogförebyggande arbete, folkhälso- och trygghetsfrågor samt handläggning av serveringstillstånd. Förvaltningens uppdrag är att bidra till positiva förändringar för människor i utsatta situationer. Förvaltningens 180 medarbetare ger råd, stöd och insatser till människor i alla åldrar såsom omsorg och service, upplysningar, råd och stöd samt skydd till barn och unga och deras familjer, familjerättsliga frågor, vård och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik, ekonomisk hjälp samt annat bistånd enligt socialtjänstlagen.
Barn- och familjeenheten består av socialsekreterare, enhetschef och gruppledare
samt familjehemssekreterare, handläggar- och barn- och familjeassistenter och socialassistent. Öppenvårdsinsatserna sker via vårt Familjecenter.
Vi har tillgång till både intern och extern handledning. Fortbildning sker kontinuerligt
för IFO- gemensamma områden samt arbetsgruppens aktuella förbättringsområden. Vi är en arbetsgrupp med positivt arbetsklimat och stor öppenhet för nya idéer och utveckling.
Om du har begränsad erfarenhet av målgruppen och/eller myndighetsutövning kan vi erbjuda individuellt utformad introduktion.
ARBETSUPPGIFTER
Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning enligt SoL och LVU med inriktning
på barn 0-12 år, deras familjer och nätverk. Du ska utreda och bedöma barn och familjers resurser och biståndsbehov samt besluta om och följa upp olika insatser. Vi arbetar utifrån
ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv i kombination med nätverksarbete och signs of safety.
KVALIFIKATIONER
Du ska vara utbildad socionom. Det är meriterande med erfarenhet av myndighets-utövning inom den sociala barn/ungdomsvården eller annat psykosocialt arbete med målgruppen. Du har goda kunskaper i barns utveckling och det är för dig en självklarhet med engagemang för utsatta barn och att arbeta utifrån BBIC samt att vilja bidra med nytänkande och metodutveckling. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du ska ha god förmåga att arbeta självständigt och till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut. Arbetet kräver att du dessutom har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05